0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ingen må være anonyme: Minister bryder løfte om at sikre børns privatliv i trivselsmålinger

21.000 færre elever end året forinden deltog i 2018-trivselsmålingen, mens 6.000 valgte at svare anonymt. Undervisningsministeren har lovet eleverne mulighed for anonymitet fremover, men det løfte holdt ikke.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen (arkiv)
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

Landets skoleelever besvarer den årlige trivselsmåling digitalt via deres såkaldte Uni-Login. Dermed registreres de personlige og følsomme svar sammen med deres cpr-nummer på ubestemt tid.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) lovede sidste år, at skolebørn for fremtiden skulle have mulighed for at deltage anonymt i Folkeskolens årlige trivselsmåling.

Hun reagerede prompte på Politikens afsløringer af, at børn og forældre i flere år var blevet vildledt om, at de svar, som eleverne afgav, var »anonyme«. Men ikke blot blev elevernes svar registreret år for år med deres cpr-nummer og gemt på ubestemt tid, Politiken kunne også afsløre, at adskillige kommuner lavede individuel sagsbehandling af elever på baggrund af deres »anonyme« svar.

»Der skal være en mulighed for eleverne at svare på trivselsundersøgelsen anonymt«, sagde undervisningsministeren til Politiken 9. februar 2018.

I 2018-trivselsmålingen blev der som en nødløsning indført mulighed for, at børn kunne svare anonymt via papir. Undervisningsministeren fortsatte:

»Der vil formentlig til næste år komme en løsning, som bliver permanent, og hvor det er muligt for eleverne at gennemføre trivselsmålingen anonymt«.

Ingen anonyme svar fremover

Men ministerens ord kommer ikke til at holde. Undervisningsministeriet har oplyst til Version2, at muligheden for at svare anonymt fjernes fra fremtidige trivselsmålinger. Dermed vil alle elevers svar blive lagret på ubestemt tid med deres cpr-nummer.

Det samme princip gælder kommende trivselsmålinger på gymnasie- og erhvervsuddannelsesområdet samt på den forberedende grunduddannelse (FGU). Ministeriet oplyser opfølgende til Politiken, at man dermed »fastholder muligheden for at lave forskning, som på længere sigt kan forbedre elevernes trivsel«.

Politiken har spurgt undervisningsminister Merete Riisager, hvorfor hun ikke har efterlevet sit løfte om at lave en permanent løsning med mulighed for at give anonyme svar.

»Hvordan trivselsmålingerne gennemføres, er ikke noget, jeg som minister kan beslutte egenhændigt«, lyder det i et kort skriftligt svar fra Merete Riisager.

Hun henviser til, at en bred politisk forligskreds står bag de nye regler, og tilføjer:

»Der har været politisk enighed om at højne sikkerheden omkring indsamling og opbevaring af elevernes besvarelser samt informere elever, skoler og forældre. Det sker blandt andet ved, at skolerne nu skal bruge ministeriets it-værktøj, så hverken lærere, skoleledere eller kommunale medarbejder kan identificere enkeltelever eller samkøre data med andre systemer«.

21.000 færre deltog sidste år

Ved tidligere års trivselsmålinger har mange kommuner anvendt andre it-værktøjer end ministeriets, så kommunale fagfolk selv kunne tilgå børnenes individuelle svar og bruge dem i sagsbehandlingen. Den praksis var ulovlig, afslørede Politiken sidste år, og med ministeriets nye regler kan kommunerne ikke længere dykke ned i elevernes individuelle besvarelser.