Det burde ikke kunne ske en gang mere. Men det er det. Efter den store togulykke på Storebæltsbroen 2. januar, hvor en lastbiltrailer med flasker fra Carlsberg i kraftig sidevind rev sig løs fra en godsvogn og ramte et modkørende passagertog, dræbte otte mennesker og kvæstede 18, lovede transportøren DB Cargo, at sikkerhedskontrollerne ville blive skærpet.
Men nu fremgår det af et kort afsnit i den endelige ulykkesrapport fra Havarikomissionen, som blev fremlagt tidligere på ugen, at kontrollen har svigtet også efter ulykken. På samme rute fra Høje-Taastrup over Storebælt til bryggeriets terminal i Fredericia.
Havarikommissionen konstaterer, at en trailer fra DB Cargo endnu engang ikke er blevet læsset korrekt på et tilsvarende godstog så sent som 6. november.
Denne gang var problemet ikke som ved ulykken, at den lås, der skal koble traileren sikkert til godsvognen, var defekt. Denne gang var den bolt eller tap på traileren, der skal fastgøres i en halvautomatisk låsemekanisme – en skammel – på godsvognen, slet ikke på plads i skamlen, men ved en fejl placeret bag ved den »og dermed ikke låst til vognen«, som Havarikommissionen konstaterer.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her