Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cyklismen er Københavns dominerende transportform. Derfor skal en række projekter gøre det lettere for cyklisterne, fremgår det af den kommunale redegørelse.
Foto: Mie Brinkmann

Cyklismen er Københavns dominerende transportform. Derfor skal en række projekter gøre det lettere for cyklisterne, fremgår det af den kommunale redegørelse.

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De fleste cykler, men bilerne fylder mest i København

Der skal gøres mere for at sikre, at cyklisterne kan komme frem, fremgår det af ny cykelredegørelse.

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er flere cykler end københavnere i kommunen.

Det fremgår af den cykelredegørelse, som netop er præsenteret for Borgerrepræsentationen. Redegørelsen viser, at hver borger har 1,1 cykel og at antallet af cykler anslås at ligge på omkring 676.000.

Til gengæld er tallet for bilejerskab et helt andet: Der er 0,2 bil pr. københavner, svarende til hen ved 120.000 biler i alt i kommunen. Siden 2010 er der kommet 16.000 flere biler i byen, viser tallene.

Men ser man på fordelingen af pladsen mellem husene, så afspejler den slet ikke københavnernes brug af byen. Ifølge tal fra byplanlægningsvirksomheden Copenhagenize har bilbanerne inklusive parkeringspladser langs kantstenene 66 procent af pladsen, mens stierne til cykeltrafikken har fået tildelt 7 procent af transportarealerne.

De tal står i voldsom kontrast til udbredelsen af de to transportformer i København.

Indbyggernes andel af ture til arbejde og uddannelse, som sker på cykel, er steget til 62 procent, mens biltrafikkens andel er betydeligt mindre. Kun 9 procent af københavnerne tager bilen, når de skal frem i byen.

Udviklingen viser samtidig flere fra omegnskommunerne cyklen, når de skal på arbejde inden for Københavns Kommune. Der er cykelandelen steget fra 36 procent til 41 procent, en stigning i pendlertrafikken, der har været i gang i et årti. Bilpendlingen udgør 23 procent af pendlertrafikken.

Færre korte bilture

Ifølge cykelredegørelsen er det også lykkedes at få mange bilejere i hovedstaden til at lade være med at starte bilen, når de blot skal hen om hjørnet. Antallet af bilture på under fem kilometer faldet til hver fjerde tur. I 2012 blev bilen valgt til hver tredje af de korte ture.

Det er nødvendigt med øgede investeringer, hvis vi skal have flere til at tage cyklen i stedet for bilen. Og det er særligt vigtigt, når vi bliver så mange flere københavnerne de kommende år.

Tallene understreger at det kan være nødvendigt af at øge - eller i det mindste at fastholde - cykeltrafikkens andel af den samlede transport i byen, medmindre det hele skal ende i ét stort trafikkaos, når byens inden for de kommende år vokser med noget nær 100.000 flere indbyggere.

Målet med cykelredegørelsen er at give politikerne og andre et overblik over, hvordan det går med at få befolkningen til at vælge cykeltrafik i stedet for bare at tage bilen.

Cyklisternes sundhed sparer kommunen penge

På et tidspunkt, hvor politikerne leder efter muligheder for at hæve pensionsalderen er der grund til at hæfte sig ved de fordele, det giver at få rørt sig. Og her er cyklen et velegnet redskab.

Ifølge kommunens oplysninger reduceres dødeligheden med knap en tredjedel, hvis en borger begynder at cykle blot en halv time om dagen.

Det kan mærkes i kommunekassen, der sparer 0,99 kroner pr. kørt kilometer, fordi den fysiske aktivitet, køreturen på jernhesten giver, reducerer behandlingsudgifterne i sundhedssystemet og øger produktiviteten hos brugeren.

Bedre fremkommelighed

Derfor lægger den københavnske cykelredegørelse op til en række forbedringer for de trafikanter, der tager den tohjulede.

Der lægges i en prioriteringsplan op til at anlægge nye cykelstier, især på de strækninger, hvor der er mange børn og unge. Forholdene for cykeltrafikken skal forbedres.

De nye bydele skal fra begyndelsen være indrettet med gode forbindelser og så skal for eksempel fremkommeligheden i en række kryds forbedres ved at tilpasse signalerne den største trafikantgruppe, cyklisterne, så de ikke så ofte bremses af trafiksignaler, der er indstillet efter biltrafikken.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der peges også på nødvendigheden af at føre cykelstierne helt frem i krydsene i stedet for at forkorte dem, så der for eksempel bliver plads til højresvingende biler. Størstedelen af cyklisterne er utrygge ved de afkortede cykelstier.

Og endelig skal der gøres noget ved parkeringen ved trafikknudepunkter så som Hovedbanegården. Her er i dag omtrent 2.000 cykelparkeringspladser.

Trafikstyrelsen beregnede for tre år siden, at der i 2030 vil være behov for mindst 6.000 pladser ved den store jernbanestation til de mange mennesker, der kombinerer den offentlige transport med cyklen.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) ser et behov for at lade pengene følge den store trafikantgruppe.

»For langt de fleste københavnere er cyklen det naturlige valg. Det skal det fortsat være, og det skal vi understøtte ved at skabe plads til nye cyklister på de eksisterende cykelstier og anlægge cykelstier, hvor de mangler«, mener han.

Borgmesteren understreger behovet for at lade pengene følge de politiske mål om at få flere til at tage cyklen under turen i København:

»Cykelredegørelsen viser, at det er nødvendigt med øgede investeringer, hvis vi skal have flere til at tage cyklen i stedet for bilen. Og det er særligt vigtigt, når vi bliver så mange flere københavnerne de kommende år«.

Cykelredegørelsen lægger op til at bruge omkring 250 millioner kroner til en række forbedringer for cykeltrafikken og peger på, at en række af de forslag, den peger på, passende kan tages op ved de kommende budgetforhandlinger i Københavns Kommune.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

K foreslår at sprede cykeltrafikken

Redegørelsen og dens forslag blev godkendt, da den blev forelagt politikerne i Borgerrepræsentationens teknik- og miljøudvalg.

De konservative tilføjede imidlertid et ønske om at se på mulighederne for at få flere cykelforbindelser i stedet på at forsøge at gøre de eksisterende ruter breder.

»Utryghed og sårbarhed forøges, når trafikken koncentreres på få cykelruter frem for hvis den spredes på flere ruter«, konkluderede partiet.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden