0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

8 ud af 10 elever synes, at deres skoledage er for lange

82 procent af eleverne i folkeskolen synes, at deres dage er alt for lange. Elever og forældre savner variation i undervisningen. Minister er klar med flere penge og ny lov.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Vandret UNDERVISNING. Eleverne Tobias, Lasse og Leo fra 4.d på Brønshøj Skole i København er trætte i sidste skoletime kl. 14.30. Men det er ikke kun derfor, de ligger ned. De har matematik og er i gang med at måle areal af en presenning.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Elevernes dom over folkeskolereformen, der trådte i kraft for godt to år siden, er hård. Hele 82 procent af eleverne oplever, at skoledagen er ’lidt for lang’ eller ’alt for lang’. Det er næsten en fordobling i forhold til 2014.

Det viser en endnu ikke offentliggjort rapport fra SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, som godt 21.000 elever fra 4., 6., 8. og 9. klassetrin fordelt på 137 skoler har deltaget i i foråret. Rapporten er en del af en omfattende evaluering af folkeskolereformen, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt, og som Politiken er kommet i besiddelse af.

Den største ændring er i andelen af elever, der synes, at skoledagen er 'alt for lang'. I 2014 svarede 16,6 pct. af elever, at skoledagen var 'alt for lang', og i 2016 var andelen 43,5 pct. Det vil sige en forskel på 26,9 procentpoint over to år.

En af intentionerne med reformen var, at den længere skoledag skulle være mere varieret end før reformen, men her kommer mange skoler til kort, siger Jens Vase, der er formand for Danske Skoleelever. Han kalder tallene for »skræmmende«.

»Det nytter ikke noget, at 82 procent er så utilfredse med skoledagens længde. Den spændende og varierede skoledag er ikke landet endnu, så vi er i en situation, hvor vi i stedet for at have en kort, kedelig skoledag har fået en lang, kedelig skoledag«, siger han.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce