0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Ny forskning: Blot 10 minutters bevægelse gør elever bedre

Fagter med armene, mens eleverne sidder stille på en stol. Mere skal der ifølge ny dansk forskning ikke til for at rykke fagligt. Lærerformand efterlyser undervisningsmetoder og mere tid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Annika Byrde
Foto: Annika Byrde
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kan bare 10 minutters bevægelse en enkelt gang gøre, at elever bliver bedre fagligt? Svaret er ja.

Men det skal vel at mærke være meningsfuld bevægelse, der kobler sig direkte til indholdet af det, eleverne får undervisning i. Forskere fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet har netop undersøgt, om børnehaveklassebørn blev bedre til at genkende bogstaverne b og d fra hinanden, hvis de bevægede sig i blot 10 minutter i undervisningen.

127 1. klasse-elever fordelt på otte klasser fra tre forskellige folkeskoler deltog i forsøget. De blev inddelt i tre grupper: en, der sad stille på en stol og lavede store armbevægelse med bogstavernes former, en anden, der skulle hoppe efter bogstaverne, mens en tredje sad gruppe stille med et stykke papir foran sig.

»De to grupper, der havde lavede bevægelsesaktiviteter i bare 10 minutter, blev 5 procent bedre til at kende forskel på bogstaverne. Det er ret interessant, at så kort tid kan løfte børnenes bogstavsgenkendelsesevner så markant. Børnene syntes, at det var sjovere end den mere klassiske tilgang, hvor man sidder stille i et klasselokale«, fortæller Linn Damsgaard, der er ph.d.-studerende og en af folkene bag projektet, hvis fund blev publiceret i det schweiziske tidsskrift Frontiers in Psychology i sommer.

Fordi bevægelsesundervisning ser ud til at have en effekt i 10 minutter, har forskerne lavet et større projekt, hvor 185 børnehaveklassebørn fra fire folkeskoler bliver undervist i alfabetet. Setuppet er den samme, men undervisningstiden er ændret fra 10 minutter til en halv times undervisning 3 gange om ugen i to måneder.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce