Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flere af landets efterskoler holder mobilfri opstart, så eleverne kan komme tættere på hinanden.
Arkivfoto: Boll Ivan Riordan

Flere af landets efterskoler holder mobilfri opstart, så eleverne kan komme tættere på hinanden.

Efterskoleliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flere efterskoler har mobilfrie introdage

Nye efterskoleelever er glade for, at mobilen ikke må være med de første dage. Forsker kalder det et positivt eksperiment, hvor skolerne skaber en »kunstig virkelighed«.

Efterskoleliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På værelset. I spisesalen. Til morgensamlingen. I lommen. Ingen steder er den at finde. Mobiltelefonen.

Flere efterskoler landet over holder nemlig mobilfri opstart, hvor eleverne ikke må have mobiltelefoner i 1 til 4 uger. Det viser en rundringning, Politiken har foretaget til 11 efterskoler. På 6 af dem er der forbud mod mobiltelefoner.

En af de skoler er BGI Akademiet i det sydvestlige Jylland. Her omfattede forbuddet mod at være online i halvanden uge faktisk også tablets og computere. Selv om det har været noget af en omvæltning for nogle af eleverne på idrætsefterskolen, synes de alligevel, det er en god idé. Især har fraværet af mobiltelefoner har gjort noget ved elevernes første møde med hinanden.

»Jeg har ikke set, hvor mange følere eller likes de har, så man kan ikke dømme hinanden ud fra det på forhånd«, siger 16-årige Auguste Bille fra København. Hun er netop begyndt i 10. klasse på BGI Akademiet. Hun syntes, at det var »skræmmende« at skulle undvære sin telefon. Men nu, hvor introdagene er ovre, har det været en virkelig positiv oplevelse for den unge pige.

Den holdning deler hendes efterskolekammerat Niclas Skødt. Han blev ved med at stikke hånden i lommen efter telefonen. Men det var forgæves.

»Det kan være ret akavet at møde nye folk. Og nu har man ikke engang kunnet gemme sig bag en skærm. Men netop derfor er vi kommet hinanden ved lige fra første dag«, forklarer han. Aarhusianske Niclas Skødt på 16 år er også lige begyndt i 10. klasse på BGI Akademiet.

Angstprovokerende

BGI Akademiet er en idrætsefterskole med 550 elever, hvoraf mange er vant til at bruge meget tid på deres sport. Tid, andre mindre sportsinteresserede unge ellers ville bruge på en skærm, mener skolens forstander, Helle Vestergaard.

Ikke desto mindre vil efterskolen gerne udfordre eleverne på deres forbrug af elektroniske devices. Derfor har beslutningen om, at de unge skulle lade mobiler, tablets og computere blive derhjemme i introdagene, været vigtig for skolens personale.

»De slipper for at skulle opdatere hele tiden. Og det skaber et rum, hvor vi får lov bare at være. For nogle elever er det angstprovokerende, men vi synes, fordelene opvejer ulemperne«, siger Helle Vestergaard.

Efter introperioden skal mobiltelefonen i dagtimerne blive i elevhusene og på værelserne, mens den efter aftensmaden må luftes frit overalt.

Netop refleksionerne over, hvad fraværet af mobiltelefoner gør ved elevernes adfærd, er afgørende. Det mener Søren Schultz Hansen, der er ekstern lektor i digital kommunikation på Copenhagen Business School og forfatter til flere bøger om de såkaldt digitale indfødte.

»Hvis man uden at reflektere over det indfører det som en afmagt over for mobiltelefonen som forstyrrende element, så kan man ikke håndtere virkeligheden«, siger han.

I kølvandet på det er det vigtigt, at skolerne er klar over, at de med deres mobilfri opstart skaber en kunstig virkelighed. For sådan hænger det jo ikke sammen andre steder i samfundet, understreger Søren Schultz Hansen.

De unge er vokset op med, at nærvær er uafhængigt af rum, mens vi andre gamle er vant til, at nærvær handler om fysisk tilstedeværelse

Men den kunstige virkelighed er ikke en dårlig ting. Tværtimod.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For når skolerne eksperimenterer med mobilfrihed, kan det skabe et rum med plads til en anden type nærvær.

»De unge er vokset op med, at nærvær er uafhængigt af rum, mens vi andre gamle er vant til, at nærvær handler om fysisk tilstedeværelse. At man er tæt på hinanden fysisk. Den type nærvær skal de unge også præsenteres for. Og det er lige netop det, mobilfri zoner kan«.

Mobiler tilladt

Ifølge Søren Schultz kan de mobilfrie introdage ses som et eksperiment, hvor man kan prøve nogle grænser af og få erfaring med, hvordan det er ikke at være online. Hvordan det er ikke at kunne gemme sig bag en skærm. Erfaringerne kan man bruge til at gøre eleverne opmærksom på, at det ikke er sundt at være tilgængelig altid.

»For det er uhensigtsmæssigt. Det kan vi både se og måle. Vi er nødt til at finde ud af, hvordan vi tackler det, for det er trods alt sådan, virkeligheden er skruet sammen«, understreger Søren Schultz Hansen.

Den virkelighed forsøger Ollerup Efterskole på Sydfyn at indrette sig efter. Her er der nemlig ingen politik om, at telefonen skal afleveres.

»Vi vil gerne være en skole i nutiden. Og mobiltelefoner er en del af nutiden. Derfor er det en del af vores opdragelsesopgave at lære de unge at begå sig – også med en mobiltelefon i lommen«, forklarer forstander Mette Sanggaard Schultz.

På den sydfynske efterskole er det kun ved ganske særlige lejligheder, der er regler for brug af telefon. I spisesalen ligger mobilerne for eksempel i en kurv for enden af bordet.

De regler er eleverne meget tilfredse med, fortæller 16-årige Carl Strunge Dubert. Han mener, at det er elevernes ansvar at styre deres mobilforbrug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg har selv brugt telefonen til at komme ud af en akavet situation. Man er nok lidt hurtigere til at tage den frem, hvis situationen er akavet. Og så går der måske lidt tabt i forhold til noget nærvær«, mener han.

Selv om de fleste elever på Ollerup Efterskole godt kan lade telefonen ligge, er der alligevel et par stykker, som bruger den meget, forklarer Carl Strunge Dubert fra Svendborg, som er begyndt i 10. klasse.

»Det er for eksempel totalt ubehøvlet at være på mobilen, når man spiser. Det er socialt anerkendt blandt eleverne, at hvis man hele tiden er på mobilen, er man lidt nederen. Dette år bliver det fedeste, så hvorfor spilde det med at kigge på YouTube«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden