Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Undervisningsprisen

Se vinderne af Politikens Undervisningspris

To ekspertpaneler har nøje gennemgået de flere end 1.100 indstillinger og fundet vinderne.

Undervisningsprisen

En ung historielærer, der med rollespil, formår at gøre historieundervisningen relevant for teenagere, en nordsjællandsk gymnasielærer, der med datingprofiler af personerne i oldgræske heltedigte på facebook, viser vejen til gymnasielærere anno 2050, og en københavnsk lærer, der med sin kreative og begejstrede tilgang til undervisningen rækker langt ud over klasseværelset.

Blandt de flere end 1.100 indstillinger har to ekspertpaneler fundet frem til dette års vindere af Politikens Undervisningspris i de tre kategorier: grundskole, gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.

Fælles for vinderne er deres stærke faglighed, som de formår at videreformidle på en inspirerende måde. Men også deres blik for både den enkelte elevs udfordringer og potentialer og fællesskabets muligheder.

»Det har været afgørende, at lærerne formår at gøre undervisningen varieret og giver plads til at invitere omverdenen ind i skolen – eller omvendt: ved at tage ud og møde og undersøge verden omkring skolen, så det faglige indhold bliver levende, relevant og betydningsfuldt for eleverne«, siger en af de faglige eksperter, Lise Tingleff, forskningschef ved Professionshøjskolen UCC og medlem af Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning samt Rådet for Børns Læring.

Carina Forsberg Nielsen, Ingrid Jespersens Gymnasieskole

Carina Forsberg Nielsen vinder prisen for med rollespil at gøre historieundervisningen levende og relevant. Hun er indstillet af sine elever.

»I 7. klasse mistede vi lysten til at lære og forstå historiefaget. Heldigvis kom Carina i 8. klasse og løftede os op på et højt niveau, og med det gav hun os lysten til at arbejde med historie og gøre vores bedste«, skriver de blandt andet.

»Hun er altid velforberedt og kreativ i timerne. Da vi havde om Slaget På Fælleden, var hele klassen ovre i Fælledparken, hvor vi lavede Slaget på fælleden som et rollespil, så vi bedre kunne forstå og leve os ind i emnet«, fortæller eleverne.

Carina Forsberg Nielsen får hovedpris for at omsætte sin knivskarpe faglighed til en engagerende og ambitiøs undervisning. Kilde: Politiken.tv / Journalist: Britt Christensen / Videojournalist:Peter Vintergaard

Ekspertpanelet begrunder valget med, at »hun viser, at autoritet og dygtighed ikke behøver at have med mange års erfaring at gøre. Hun engagerer sine elever ved at involvere dem, ved at stille krav og ved at være ambitiøs sammen med dem. Hun har en høj faglighed og bruger den til en flot undervisning ved at insistere på relevans i både indhold og undervisningsformer«.

Sanne Zillo Rokamp, Rungsted Gymnasium

Sanne Zillo Rokamp har givet sig selv det »benspænd«, at eleverne skal op af stolen og lave noget fagligt aktivt i alle hendes moduler. Og de levende undervisningsmetoder i dansk og oldtidskundskab har givet hende hovedprisen i gymnasiekategorien.

»Oldtidskundskab er ikke længere kun oldgamle tekster, der er umulige at forstå. Ikke længere kun marmorstatuer. Sanne gør det til en evig fortælling fyldt med helte, heltinder, myter og eventyr«, lyder det i en af indstillingerne fra eleverne.

Selv om eleverne i 3.c på Rungsted Gymnsium er ved at være voksne, syntes de stadig, det er sjovt at lege. Kilde: politiken TV / Journalist: Britt Christensen / Videojournalist: Peter Vintergaard

Det faglige panel begrunder deres valg med, at »hun behersker alle de gamle lærerdyder, samtidig med, at hun med sin kreative og varierende undervisning og inddragelse af it, formår ar vise vejen til en gymnasielærer anno 2050.

Lars Ulrich Mortensen, Niels Brock

Lars Ulrich Mortensen er indstillet af mange af sine elever på Niels Brock. De peger på især tillid som en af hans helt store styrker.

»Hos mange lærere starter man med en tom flaske og skal stille og roligt arbejde sig op for at få ansvar og tillid. Men Lars starter ud med fuld tillid til os. Det er først, når vi gør forkerte ting, at han mister tilliden, men det er også med til at motivere én«, fortæller en elev.

En enkelt elev fatter sig dog med noget færre ord og forklarer kort og godt, at »han er kongen!«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lars Ulrich Mortensen fra Niels Brock får prisen på erhvervsuddanelserne for med begejstring og kreativ undervisning at motivere alle elever. Kilde: politiken.tv / Journalist: Britt Christensen / Videojournalist:Jakob Kyed Jakobsen / Klip: Peter Vintergaard

Ekspertpanelet har tildelt ham prisen, fordi han med begejstring og kreativ undervisning, der tager udgangspunkt i unge menneskers hverdag, leverer høj kvalitets undervisning, der motiverer alle eleverne, samtidig med at han har blik for, at der kan være elever, der har særlige behov.

For som en af eleverne skrive i sin indstilling: »Jeg havde givet op i skolen, for jeg følte det var hårdt. Lars spurgte mig »hvad vil du gerne udrette i dit liv?« jeg bryder sammen… Efter 9 måneders hårdt arbejde med ekstra undervisning, kan jeg med et smil på læberne sige, at jeg har et snit på 9,8… og føler mig mere lykkelig end nogen sinde før«.

Ud over hovedprisen er der uddelt seks særpriser, som vil blive offentliggjort i løbet af dagen.

Hovedprisvinderne modtager udover hæderen 75.000 kr., mens særprisvinderne modtager 25.000 kr. En tredjedel af beløbet skal bruges på projekter på skolen eller til efteruddannelse efter pristagernes valg.

Undervisningsprisen bliver uddelt i samarbejde med Lundbeckfonden.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce