Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Havneby. Århus var i lang tid foran med byplanlægningen.
Foto: Jan Dagø

Havneby. Århus var i lang tid foran med byplanlægningen.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Byerne er blevet vendt om

Lastbiltrafik har mindsket havnens betydning, siger lektor ved Arkitektskolen.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Millionregningerne for tidligere tiders prioritering af effektiv gennemgående trafik tikker ind overalt. Ikke mindst i Europa er der hovedtrafikårer tværs gennem de allerfleste gamle middelalderbyer, fortæller lektor ved Arkitektskolen i Aarhus og redaktør af tidsskriftet Byplan, arkitekt Dennis Lund.

Det var den tiltagende havnetrafik op gennem det 20. århundrede, der rejste problemer i første omgang.

»De gamle middelalderkerner lå og spærrede for trafikken. Løsningen blev at bryde igennem, og de veje eller åløb, som pegede direkte gennem byerne og mod havnen, blev udnyttet«.

Når byerne i dag lige så synkront gør op med den tænkning, hænger det sammen med, at havnene har mistet betydning.

»Før var vandet porten til byens liv. Nu kommer trafikken ind fra ryggen med lastbiler: Man har så at sige vendt byerne om«.

Samtidig konkurrerer moderne byer i dag på at lokke borgere og turister til med fredelige, indbydende bykerner. Men, pointerer Dennis Lund, der er en del af kulturarven, vi ikke bryder os om: Asfalt og effektive gennemkørselsveje fra 1950'erne står ikke i høj kurs.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden