Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Jens Lindhe
Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trafiktårn Øst styrer trafikken på vej og bane bag den flettede facade

Trafiktårn Øst er et prægtigt rør, der er sat for enden af den kommende byudvikling langs Kalvebod Brygge.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er en fornøjelse at se, at der stadig ofres ordentlig arkitektur på offentligt byggeri. Trafiktårn Øst samler for første gang overvågningen af vej- og jernbanetrafikken i en og samme bygning. Her sidder Vejdirektoratet f.eks. og laver grønne bølger i myldretiden, og Banedanmark sørger for at passe ekstratog og godstransport ind i togplanernes huller og omdirigerer trafikken, hvis noget går galt.

Tårnets mange funktioner handler således alle om at få trafikken til at glide, og det opfylder bedst sit formål, hvis ingen lægger mærke til det.

Så hvorfor sker det i et rundt tårn? Overvågning handler jo ikke længere om at have et ubrudt udsyn til landskabet, menneskenes øjne er i dag afløst af kameraer; og dagslys er ikke det, man har mest behov for, når man sidder og overskuer et væld af trafikinformationer på store skærme.

Alligevel giver den runde form funktionel mening. For de fleste af husets afdelinger opererer med cirkulær amfiteateropstilling, som man kender det fra rumfartens kontrolcentre.

Det er sådan set det samme, de laver. Det er bare en hel del flere enheder, de koordinerer og holder styr på i Trafiktårn Øst. Det står over for Fisketorvet på det tidligere godsbaneareal med Kalvebod Brygge på den ene side og Vesterbros karreer på den anden.

Navnet Øst skyldes, at der i Fredericia er kommet en lidt lavere tvillingebygning, der kontrollerer togtrafikken vest for Storebælt.

Flettet facade

Facaden er helt klart bygningens største kvalitet. Den lille tegnestue Tranberg Arkitekter har klogt valgt at knytte sig an til materialet i Vesterbros karreer på den anden side af banelegemet frem for det mere nærliggende, men arkitektonisk langt fattigere storcenter Fisketorvet. Det er opbygget i nuancerige mørke håndlavede mursten fra Petersen Tegl.

Facaden forekommer en smule lukket i dagslys, men det skyldes, at vinduesåbningerne enten er trukket langt ind for at give plads til altaner eller kun er markeret som en perforering i murværket. Dette fletmønster, der ligger i flugt med facaden, fungerer som en snedig solafskærmning, der giver en del mindre direkte lysindfald og et betydelig mere sprødt og nuanceret facadeforløb, end det er standard i dagens kontorbyggeri med store glasflader, som man dækker til med film eller persienner for at holde opvarmning og uønsket lys ude.

Som et nervepunkt i infrastrukturen, er det selvfølgelig et stærkt sikret hus. Sættes det ud af funktion, bliver landet lammet

Styringen af togtrafikken og vejnettet foregår i dobbelthøje rum, som gæster kan overskue fra blødt buede balkoner. Kunstbelysningen i rummene virkede desværre gråligt farveløs, da jeg besøgte huset. Det ville løfte stemningen meget på arbejdspladserne at skifte lyskilderne.

Tårnet fortsætter op med en høj brystning omkring en stor tagterrasse, der opsamler regnvand, som bruges i bygningens toiletter. En del af arealet optages dog af en teknikbygning, men der er stadig rigelig plads til, at medarbejderne kan holde receptioner og feste på toppen af tårnet med en skøn udsigt over byen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kokosnødspendul som symbol på rejse og tyngde

Udsmykningen af kunstneren Henrik Plenge Jacobsen er et helt kapitel for sig, der handler om bevægelse i fysisk og kulturel forstand. Ved indgangen har bygningen fået en beskyttende amulet i form af et bronzerelief lavet over en afrikansk maske, og lobbyens gulv er belagt med trekantede røde og gule fliser i et mønster med afrikansk eller maurisk inspiration.

Lobbyen leder hen til et svimlende 40 meter højt atrium, hvor der er ophængt et Foucaults pendul, der stille svinger over en rund forhøjning og langsomt aftegner Jordens rotation. 26 timer tager det på vores breddegrader for pendulet at nå rundt i cirklen. Selve pendulet er udformet som en kokosnød, der er symbol på både rejse og tyngde.

Kunstværket giver en animation til en bygning, hvis høje kvaliteter i facaden til trods ellers kan føles en smule stiv i planen.

Tvetydigt cool og stramt udtryk

Som et nervepunkt i infrastrukturen er det selvfølgelig et stærkt sikret hus. Sættes det ud af funktion, bliver landet lammet. Her får husets masse og sluttede form yderligere symbolværdi.

Og dets tyngde og materiale signalerer ikke blot en vis utilnærmelighed og styrke, det forbinder det også med Statsbanernernes historiske stationsbygninger, der altid har været af en høj kvalitet i en blanding af romantisk nationalkarakter og internationale strømninger.

SE OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Endnu rejser dette kulturelt rodfæstede tårn sig alene over et fladt landskab af veje og jernbanespor, men området er i rivende udvikling.

Her kommer det til at danne det afrundede punktum for en ret broget bebyggelse, der starter helt oppe i Bernstorffsgade med det fantastiske SEB-bank-byggeri og går ned forbi det kommende Ikea-byggeri omkring Dybbølsbro og Banedanmarks kommende hovedsæde.

Her vil det stå lidt hemmeligt med sit tvetydige cool, stramme udtryk og varmen i materialet, som et blink i øjet.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden