0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Indeni er gangbroen formet som et rart opholdsrum med dybe slyngede siddepodier.

Det er simpelthen imponerende: Den nye højhastighedsbane fejres med en skøn sprød pølse hen over motorvejen

Hvis Køge Nord Station, der åbner i dag, tegner standarden for stationsbyggeri i det 21. århundrede, er det begyndelsen på en ny stolt æra i den kollektive trafik.

FOR ABONNENTER

På Danmarks motorveje er broerne køreturens højdepunkter. De sammensnører landskabet og understreger, hvordan infrastukturen forbinder landet. Ingen bro er større og mere prægtig end Storebæltsbroen, men også de broer, der ikke bærer selve motorvejen, men spænder hen over vejen, fungerer som vigtige taktslag, porte og kilometersten på køreturen.

En af de mest markante af den slags er uden tvivl den nye 225 meter lange gangbro over Køge Bugt Motorvejen, der samtidig markerer den første nye station på højhastighedstogbanen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden