0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Her ses Rigshospitalets nye nordfløjs hovedindgang fra Inge Lehmansvej.

Rigshospitalets nye fløj blænder

På søndag flytter ca. 100 patienter ind, og på mandag bliver operationsstuerne taget i brug. Rigshospitalets nye hospitalsfløj er en optimeret hospitalsmaskine i en arkitektur fuld af kompromiser, men den helende kunst er et stort plus.

FOR ABONNENTER

Jeg skulle have taget solbriller på, tænker jeg, da jeg står foran Rigshospitalets nye Nordfløj. Den hvide facade og fortovets lyse sten blænder som en foliebakke på en klar solskinsdag. Ud mod Blegdamsvej står også Kirsten Ortweds sølvskinnende skulpturgruppe ’Reflektor’, der forestiller en mandsfigur ved siden af en større uformelig klump på tre ben.

Billedhuggerens idé er, at skulpturgruppen spejler menneskets forhold til institutionen, og – skal det vise sig – den passer kun alt for godt til mit indtryk af den nye tilbygnings arkitektur.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Kirsten Ortweds skulptur 'Reflektor'

Det er en meget skulptureret klump, der ikke synes at have fundet sin form. Eller rettere, for at tilpasse en voldsomt kompleks organisation til et konstant foranderligt sundhedsvæsen kan bygningen ikke have én klar form. Den har fået en hel masse former. Helt ud i arkitekturens urolige vinduesrytme, varierede facaderelief og skiftende etagehøjder viser bygningen, hvor omstillingsparat, fleksibel og klar på nye tiltag og kompromiser den er.

Imødekommende

Behandlingsbygningen skal rumme tusinder af medarbejdere fra flere afdelinger og flere hundrede sengepladser. Her er blandt andet intensivafsnit, operationsstuer, skannere, sengestuer, ambulatorier og kontorer. Det er mange vidt forskelligartede funktioner med forskellige ønsker til mængden af dagslys og andre rumlige forhold, som skal passes sammen i én bygningskrop.

Hospitaler i dag er bare voldsomt komplicerede, og man ønsker at imødekomme alle brugergrupper på lige fod. Hierarki mellem personalegrupper og mellem patient og personale udviskes i en arkitektur, der på alle planer søger at virke imødekommende og inddragende.

Teamet af tre tegnestuer, der står bag, vandt konkurrencen på at lagdele hospitalets funktioner, så der nederst er en base med alle behandlingsfunktionerne, oven på den ligger kontorer, og øverst ligger sengeafsnit, der bevæger sig i en zigzag-form omkring lige indre gange. Ud over at det oppefra får huset til at ligne en stiliseret tegning af en hjerterytme eller symbolet for lægekunsten, en stav med en slange omkring, så forhindrer dette design unødig trafik forbi sengestuerne. Det giver simpelthen mere ro på sengeafsnittets gange.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Et sengeafsnit set fra Fælledparken.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Mod Fælledparken giver den lyse facade et mildere indtryk af hospitalet i en venligere skala end den ældre hovedbygning bagved..

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Personalet har en gangbro over Inge Lehmans Vej til Rigets hovedbygning.

Og væsentligt er det, at bygherren ønskede en fleksibilitet, man ikke har i de ældre bygninger. Til trods for at byggeriet har kostet 2 milliarder, er det nemlig også en spareøvelse. Afdelinger kan udvide sig og formindskes efter behov. Kontorer er åbne. Alt, på nær de højt specialiserede operationsstuer, er udformet dynamisk, så kvadratmeterne kan tilpasse sig skiftende behov og dermed udnyttes effektivt.

Ifølge hospitalsledelsen viste bygningen allerede sit værd i den henseende under coronapandemiens hidtil mest intense måneder, hvor det lykkedes på bare 14 dage at lave en særlig behandlingsafdeling til over 100 covid-19-patienter.

Mange interesser mødes

Al arkitektur er en samling af vidt forskellige hensyn under en form. Og nogle gange lykkes det ikke at give én form, men adskillige må gives.

Et af de store kompromiser i designet af den nye bygning var, at den delvist skulle skræve over en eksisterende kælderbygning. Det var i konkurrenceforslaget ordnet med en stor udkragning, som ville have kostet millioner af kroner i stålkonstruktion. Den blev sparet væk, og i stedet fandt man et punkt i jorden, hvor bygningen kunne hvile af, og lavede så nogle skæve V-formede søjler. Så blev det hjørne forankret med endnu mere visuel uro.

Alt, på nær de højt specialiserede operationsstuer, er udformet dynamisk, så kvadratmeterne kan tilpasse sig skiftende behov og dermed udnyttes effektivt

På den højeste gavl mod vest folder bygningen sig omkring en endnu højere skorsten. Det er ikke just elegant udført, men eksempel på, at design ofte bare er det muliges kunst.

Lokalplanen tilsagde, at man skulle flugte bygningsrækken på Blegdamsvej, så derfor er bygningen trukket frem i kun tre etager, men vokser så gradvist bagud til otte.

Sammen med den zigzaggende patientfløj er det dog med til at nedbryde den store bygnings visuelle aftryk i en mere byvenlig skala. Men ud mod Frederik V’s Vej føles den nu alligevel temmelig massiv, og dens dybtliggende centrale indgangsparti synes her noget trykket af den overliggende tunge bygningskrop.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Indgang fra Frederik V's Vej

Men indenfor er ankomstrummet stort og klart, udformet som både ventesal og café. Med et sygesikringskort tjekker man ind, og skilte viser så, når det bliver ens tur, og hvor man skal bevæge sig hen.

Der er lys tysk jurakalk på gulvene i stueetagen, og på etagerne ovenover er linoleumsgulve farvesat med én farve per etage i en blid farveskala. Det er gennemført og roligt tænkt, selv om det mødes af et mindre virvar i interiørets mange overflader, materialer og skilte. Der er en vis autonomi i så store organisationer med mange specialer, som ikke klinger med en klar designstrategi.

Kunsten er absolut et stort plus ved den nye bygning, men det største er nu behandlingen af dagslyset. Nogle af sengestuerne, især dem på hjørnerne, har fantastisk udsigt

Gulvfarverne og tre centrale kunstværker hjælper en til at finde vej gennem bygningen. To centrale trapperum har fået hver deres kunstneriske bearbejdning. Til det ene trapperum har billedkunstneren Malene Landgreen skabt en rolig og stemningsfuld vægudsmykning, og i det andet har Erik A. Frandsen udsmykket vindeltrappens underside med italiensk glasmosaik i et skønt kulørt bånd.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Erik A. Frandsen har udsmykket undersiden af en vindeltrappe med glasmosaiksten.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Et af de to centrale trapperum er udsmykket med et meget elegant og stemningsfuldt vægmaleri af billedkunstneren Malene Landgreen

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Malene Landgreens vægmaleri er 40 meter højt.

Vindeltrapperne er i sig selv ganske flotte elementer, men man har desværre måttet pakke dem ind i tremmer for tryghedens og sikkerhedens skyld. Desværre, fordi det giver trappen et selvstændigt rum, et separat rør, inde i trapperummets lysskakt, og dermed tilslører dynamikken mellem de to.

Og til et atrium har Olafur Eliasson skabt en forunderlig mobile formet som en dobbeltspiral.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Det centrale atrium er udsmykket med en betagende sort-hvid uro af Olafur Eliasson. Dobbeltspiralen drejer omkring sin centrale akse og ser for øjet ud, som om den konstant skifter form, mens den bevæger sig op og ned.

Kunsten er absolut et stort plus ved den nye bygning, men det største er nu behandlingen af dagslyset. Nogle af sengestuerne, især dem på hjørnerne, har fantastisk udsigt. Med skrå affasninger af de nedhængte lofter er vinduesnicher overalt højere end rummene, de oplyser og kan derfor trække mere lys ind. Deri og ved en god lyddæmpning møder man for alvor tanken om en helende arkitektur, der også giver gode arbejdspladser. Der er ikke bare dagslys i langt de fleste rum, der er tilmed udsigt til himlen og Fælledparkens trækroner fra operationsstuerne.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts