0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

København får en ny bydel. Se billederne her

Grønne gader, fodboldbaner og boliger skal omgive DSB’s historiske værkstedsbygninger i Jernbanebyen mellem Vesterbro og Sydhavnen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Københavns nye bydel mellem Vesterbro og Sydhavnen skal ifølge vinderforslaget rumme både tre fodboldbaner, en ny kommunal skole og en offentlig park.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det bliver arkitektfirmaet Cobe, der skal udvikle en ny grøn og delvis bilfri bydel på DSB’s gamle værkstedsområde mellem Vesterbro og Sydhavnen i København.

I Jernbanebyen skal der blandt andet ligge en offentlig park, en ny kommunal skole, boliger og et idrætsområde med tre fodboldbaner. Og så skal der være fokus på de bløde trafikanter, bynatur, biodiversitet og et aktivt byliv, hedder det i en pressemeddelelse, der netop er offentliggjort.

Grundejerne i Jernbanebyen – DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme – udvalgte i oktober fem tværfaglige teams, der skulle deltage i en arkitektkonkurrence, og et vurderingsudvalg har nu udpeget Team Cobe som vinder.

Lige nu udgør DSB’s gamle værkstedsområde mellem Vesterbro og Sydhavnen et lille klondike, hvor der bor unge i studieboliger i den såkaldte Copenhagen Village, ligesom DSB’s ni trælader fra 1909 – BaneGaarden – er blevet et (under pandemien primært udendørs) samlingssted for københavnere. Her vil der efter genåbningen blive lukket yderligere op for blandt andet restauranter og et madmarked.

I 2019 vedtog politikerne på Københavns Rådhus en kommuneplan, der sætter retningen for udviklingen af byen i de kommende 10 år. Det er den kommuneplan, der giver mulighed for, at det gamle godsbaneterræn kan udvikles fra 2023.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter