Foto: POLFOTO/Topfoto
Kultur

Nekrolog: Inga Nielsen - den perfektionistiske diva

Sopranen Inga Nielsen er død, 61 år gammel. Operastjernens karriere begyndte allerede, da hun var fire, og den spændte lige fra musical og operette over Mozart til heftig Wagner.

Kultur

Det var oppe på tilskuerbalkonen i Wiener Musikvereins gyldne nytårskoncertsal, at Inga Nielsen gav mig en albue i siden.

Vi var i gang med at klappe ad violinisten Nikolaj Znaider, som havde spillet solo for wienerne, men min verdensberømte sopransidedame mente ikke, jeg var solidarisk nok. »Du skal ogsåtrampe!«, kom det bestemt fra sopranstjernen, idet hun gav mig albuen.

Benhård arbejdsdisciplin
Inga Nielsen havde ry for bestemt adfærd. Hendes engagement – ikke mindst i, hvordan hun selv fremstod udadtil – gik hånd i hånd med en ufravigelig perfektionisme og en benhård arbejdsdisciplin. Ingen dårlig drivkraft, det sidste, hvis man vil frem her i verden.

Egenskaberne bragte hende vidt. Naturligvis sammen med en særlig stemme, der med udgangspunkt i ungdommens florlette Mozartpartier udviklede sig, så langt en sopran kan komme. Helt til de heftigste, mest krævende partier hos Richard Strauss og til de store, mere lyriske kvinderoller hos Richard Wagner.

Stjernestunder med Domingo
Inga Nielsen var fra Holbæk, men voksede op delvis i USA sammen med sin danske far og sin østrigske mor, og hun kom tidligt til scenen.

Allerede fire år gammel optrådte den lille pige med danske sange, når hendes far holdt foredrag om Danmark under familiens ophold i staterne. Ni år gammel lavede hun sin første plade for Columbia Records med blandt andet Carl Nielsens ’Jeg ved en lærkerede’.

Dermed begyndte en karriere, der i 1993 gjorde den danske diva til Plácido Domingos duetpartner ved en stadionkoncert i Parken i København. En koncert, der for alvor gav Inga Nielsen hendes folkelige gennembrud.

Sang ved Joachim og Alexandras bryllup I 1995 kunne Danmark opleve sopranen i fjernsynet, da hun sang ved prins Joachims og prinsesse Alexandras bryllup. Hun indviede ikke bare Operaen, men også Storebæltsbroen, og i 2006 sang hun igen med Domingo. Denne gang i Esbjerg. Hun var kongelig kammersangerinde, men indsang også musicalhits. Inga Nielsen var en del af den internationale operaverden, en del af det højtflyvende jetset, men hun var også en del af den operainteresserede danskers bevidsthed.

Det sidste på trods af, at hun først fra sæsonen 1983-84 kunne opleves på Det Kongelige Teater, hvor hun – trods flere optrædener i de følgende år, blandt andet som Tosca og Marskalinden i ’Rosenkavaleren’ – sang langt mindre, end hun gjorde i udlandet.

I november skrev det tyske fagtidsskrift ’Opernwelt’, at »Det Kongelige Teater i København har forpasset mange chancer for at præsentere Inga Nielsen i hendes glansroller«. Derimod, fremhæver magasinet, kendte Radiosymfoniorkestret sin besøgelsestid. Med dem lavede hun flere store koncertante ting.

Styr på detaljerne
Med bevidstheden fulgte selvbevidstheden. Stjernen kendte sit værd.

Faktisk kunne man som journalist ikke rokke med hverken ører eller albuer, hvis man skulle skrive et interview med hende, og flere kolleger gav op over for hendes trang til at rette i den færdige tekst. Hun ville have styr på detaljerne, den vokalt begavede dame.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det forlyder, at hun trak det retrospektive dobbeltalbum med 55 års indspilninger(!), hun i slutningen af sidste år udgav på plademærket Chandos, tilbage fra butikkernes hylder midt i den travleste julehandel. Coverfotoet var ikke godt nok.

Operetteroller gav scenerutine
Inga Nielsen studerede sang i Wien efter en dansk musiksproglig studentereksamen fra Aurehøj. Uddannelsen fortsatte i Stuttgart, og sine første professionelle engagementer fik hun i Tyskland og Schweiz.

Operetteroller gav den nødvendige sceniske rutine i de tidlige år, men allerede i sidste halvdel af 1970’erne var Inga Nielsen fastansat ved operaen i Frankfurt. Her mødte hun sin mand, den amerikanske basbaryton Robert Hale, som hun dannede par med også til koncerter og på cd. Parret bosatte sig i Frankfurt i Tyskland og senere i Zürich i Schweiz.

Freelance på international basis
Allerede da 1970’erne blev til 1980’erne, var Inga Nielsen så stærkt et kort, at hun kunne tillade sig udelukkende at arbejde freelance på international basis.

Fra da af sang hun på de store operascener. I flæng kan nævnes Berlin, Hamburg, München, Zürich, Milano, Paris, London og New York. Læg dertil alle de vigtigste europæiske operafestspil. Inklusive festspillene i Salzburg, hvor hun blev inviteret af Herbert von Karajan. Ingen tvivl – udlandet hyldede sopranen som den verdensstjerne, hun var.

Hendes optræden i Mozarts ’Bortførelsen fra Seraillet’ i Salzburg og på Covent Garden i slutningen af 1980’erne under dirigenten George Solti blev milepæle.

Da Inga Nielsen forrige år fyldte 60, fejrede DR Radiosymfoniorkestret hende med en gallakoncert i Tivolis Koncertsal. Repertoiret var Wagner og smægtende Puccini, men også – sent i karrieren, må man sige – hendes ungdoms elskede Mozart.

Især en Salome
Rollen som den frihedskæmpende Leonore i Beethovens opera ’Fidelio’ plus hendes Strauss og Wagner er ikke desto mindre, hvad musikverdenen først og fremmest vil huske hende for.

Partiet som den blodtørstige teenager Salome i Strauss’ højdramatiske opera af samme navn var et absolut højdepunkt – heldigvis bevaret på cd i en yderst vellykket indspilning fra 1999 med Radiosymfoniorkestret og Michael Schønwandt, hvor partiet som Johannes Døber synges af Robert Hale.

Et særdeles ekspressionistisk stykke moderne musik som Arnold Schönbergs ’Erwartung’ mestrede Inga Nielsen som få, hun sang det både på Covent Garden i London og på Deutsche Oper i Berlin, og den opsigtsvækkende tyske operainstruktør Peter Konwitschnys ’Lohengrin’ i Hamburg, som sidste år blev vist i Operaen, var lavet specielt til hende.

Var ved at indrette nyindkøbt hus

Egentlig skulle Inga Nielsen have sunget ved premieren, men på det tidspunkt var hendes helbred formentlig allerede svækket. I hvert fald tog hun sig kun af et fåtal af opførelserne og overlod hovedparten inklusive premieren til kollegaen Ann Petersen.

Ægteskabet med Robert Hale holdt ikke livet ud, selv om de efter skilsmissen i 2005 bevarede et nært forhold, og ved sin død søndag havde Inga Nielsen for ret nylig købt hus i Nordsjælland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun var ved at indrette det, da cancer og en tilstødende hjerneblødning tog livet af en af de mest berømte danske kunstnere, dronningen har hæftet et Ridderkors på.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce