0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Udvikler af computerspil får kunststipendium

Statens Kunstfond har uddelt 25 treårige arbejdsstipendier til lovende danske kunstnere. En af dem udvikler computerspil.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

»Jeg aner ikke, hvad kunst er«, siger spiludvikler Arnt Jensen, der netop har fået Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium. Han og hans firma 'Underholdningsbranchen' er snart klar med spilllet 'Limbo' - arkivfoto.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den moderne verden er for alvor rykket ind i kunsten.

Den ene af de 25 modtagere af Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendier er udvikleren af moderne computerspil, Arnt Jensen, f. 1971, som de seneste fire år har arbejdet på adventurespillet ’Limbo’.

»Det er fantastisk at få det treårige stipendium. Det er fedt at få opbakning, og det bekræfter mig i, at jeg gør det rigtige. For mig er det vigtige at få min vision ud, for man skal være meget vedholdende, når der i sådan et projekt næsten ikke er andet end forhindringer, men indimellem får man så lidt medvind«, siger Arnt Jensen, som får stipendiet i gruppen for kunsthåndværkere og designere.

Indhold for færre penge
Han er selv vokset op med de moderne spil, og ser frem til at kunne udvikle nye spil, hvor indgangen er mere kunstnerisk, end det ofte er tilfældet i spilindustrien.

»Jeg vil gerne gå imod strømmen og måske lave spil til nogle mere modne spillere«.

Nogle spilproducenter taler om, at der skal investeres op imod 100 mio. kr., før et spil kan komme på markedet?

»Ja, men der vil vi også gerne gå en anden vej, for vi mener, man godt kan skabe indhold for færre penge«, siger Arnt Jensen.

»Jeg aner ikke, hvad kunst er«
Han forholder sig overhovedet ikke til, om udviklingen af computerspil er kunst eller ej, eller hvor meget kunst genren i givet fald indeholder. Det er der en meget god grund til.

»Jeg ved, jeg har en evne til at leve mig ind i universer og skabe noget nyt derinde, men om det er kunst, ved jeg ikke. Jeg aner ikke, hvad kunst er, og jeg har aldrig forstået det. Nogle gange går jeg på kunstudstillinger, men jeg ved ikke, hvad der foregår«, siger Arnt Jensen.

Synnøve Søe: Den grimme ælling
For forfatteren Synnøve Søe, f. 1962, er anerkendelsen af hende som kunstner det allervigtigste. Selvfølgelig kan hun godt bruge de 280.000 kr. om året i tre år, men det store skulderklap til forfatterskabet er det vigtigste for hende.

»Jeg vrælede af lykke, da jeg fik brevet. Jeg er jo lidt den grimme ælling i den verden, og pengene giver mig en kæmpestor ro til at arbejde. Frem til udgivelsen af ’Når den blå hane galer’ holdt jeg udgivelsespause i 12 år, men jeg har altid haft mange manuskripter liggende, og nu kan jeg forhåbentlig få gjort nogle af dem færdige. For nylig blev jeg fær