0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nekrolog Købmanden er død

Herman Salling var manden, der skabte den mest succesrige dagligvarekæde i Danmark med butikker som Bilka, Føtex og Netto.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den jyske købmand Herman Salling blev 86 år - Foto: Claus Bonnerup

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Han er blevet kaldt 'århundredets købmand' af konkurrenterne og 'gudbenådet' af partneren Mærsk Mc-Kinney Møller.

De ansatte har kendt ham som petitesserytteren, der tjekkede alt ned i den mindste detalje, og hans chefer kendte ham som manden, der insisterede på, at de skulle stille til møde hver lørdag formiddag.

Når hans ansatte kunne sidde ved kassen i butikkerne, skulle cheferne også på arbejde, fastholdt Herman Salling.

Selv var Herman Salling kun interesseret i kundernes dom. Hans frygt - og evige drivkraft - var, at hvis kunderne ikke var tilfredse, ville de blive væk fra hans forretninger.

Ubegrundet frygt
Frygten for kundernes dom har vist sig at være ganske ubegrundet. Herman Salling udviklede sig til at blive hele Danmarks købmand, med flere end 1.000 butikker, spredt ud over Danmark og flere nabolande, med navne som Bilka, Føtex og Netto på facaderne.

Mandag morgen døde Herman Salling i sit hjem i Skåde ved Århus, 86 år gammel. Det skete få måneder inden livsværket, stormagasinet Salling, kan holde 100-års jubilæum.

Det er interessant, som historier har en tendens til at gentage sig selv. Og fortællingen om Herman Salling er ingen undtagelse. Det var nemlig faderen, Ferdinand Salling, der lagde grundstenen til det, der har udviklet sig til detailmastodonten Dansk Supermarked, og som i dag ejes i fællesskab med et andet traditionsrigt far/søn-firma, A.P. Møller - Mærsk.

Begyndelsen var beskeden. En lille manufakturforretning i det indre Århus. Forretningen voksede imidlertid og begyndte at tage form som et helt lille varehus. Den udvikling tog for alvor fart, da Ferdinand Salling døde i 1953 og sønnen tog over, efter syv års læretid som menig ansat i forretningen.

Ikke plads til fadæser
I Århus var Herman Salling kendt som en benhård storkøbmand, der ikke levnede plads til fadæser blandt de ansatte, og som gladeligt tromlede konkurrenterne i takt med, at han overtog flere og flere ejendomme i Søndergade, som blev inddraget i det ekspanderende stormagasin.

I ugebladene var Herman Salling også kendt. Ikke som benhård købmand, men som den flotte rige forretningsmand, der kørte i store biler og blev fotograferet ved premierer med nydelige blondiner ved sin side.

Det var dog drømmen om at udvide forretningen, der var Herman Sallings drivkraft. I midten af 1950'erne havde Salling udviklet sig til den altdominerende forretning i Århus, men det rakte ikke for den unge Salling, hvis iværksættergen var endnu mere udviklet end hans fars.

I løbet af 1950'erne og de tidlige 1960'ere rejste Herman Salling Europa tyndt for at følge de nyeste tendenser i detailhandelen. Han var dybt fascineret af 'supermarkederne', som væltede op i USA og Europa, og ønskede at etablere en kæde af supermarkeder i Danmark og måske senere lavprisvarehuse og storcentre.

Fodgængerovergangen
Inden Herman Salling kunne tage springet fra rollen som lokalmatador og storkøbmand i det jyske til Danmarks dominerende dagligvarekonge, skulle der et tilfældigt møde med en gammel skolekammerat til i et københavnsk fodgængerfelt.

Forud var gået nogle frustrerende måneder for Herman Salling. Den unge købmand havde igen og igen forsøgt at finde en jysk pengemand til at sætte penge i drømmen om supermarkederne.

Herman Salling tog til Billund for at tale med Legoejer Godtfred Kirk Christiansen, han var i Sønderborg for at tale med tøjfirmaet Møller & Co. og i Vejle for at forsøge at få tyggegummifabrikken Dandys ejer til at gå med i projektet. Men forgæves.