0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kap. 3: DK - før og efter syndefaldet

Danske musikere oplevede et paradis af nye muligheder med samplerens komme. Men også et syndefald. Glade førstegenerationssamplere som MC Einar, ja, også andengenerationssamplere som Den Gale Pose, har haft ørerne grundigt i kopimaskinen. Og Outlandish koster sampleclearing til deres længe ventede tredje album både blod, sved og sekscifrede beløb. Vi ser vor egen nations samplerhistorie efter i sømmene.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
jan grarup
Foto: jan grarup

Outlandish har haft masser af problemer med at cleare samplinger før deres tredje album. - Foto: Jan Grarup

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I Danmark er alting mindre end i USA. Gudskelov. Og gudskelov også, når det kommer til sagsanlæg. Men mønsteret er alligevel det samme som i USA: 1. Et kreativt hurra! 2: Et ophavsretsligt hør hov! 3. Et juridisk og økonomisk fy! 4. Et kreativt æv! Eller sagt på en anden måde: 1. Også danske hiphopproducere opdager i slutningen af 1980'erne den prisbillige samplers muligheder og går på kreativ hugst i musikarven.

Og ny musik opstår. 2. Rettighedshavere (komponister, udøvende kunstnere, forlag, pladeselskaber) opdager, at deres musik bliver klippet i stumper og stykker og genbrugt i ny form i hiphoppen. 3. Hiphopproducerne konfronteres med erstatningskrav og andre repressalier. 4. Og de bliver derefter nødt til at styre deres kreative brandert. Som i Danmark således også i USA. For rettighedshaverne kommer alligevel ofte fra USA og kan sagtens punke danske musikere ad juridisk vej eller bruge retslige fortilfælde i staterne som skræmmeeksempler. Ligesom de største danske pladeselskaber også typisk har internationale moderselskaber.

Og som i Guds eget land er der også et før og et efter i Danmarks samplermusikhistorie. Et paradis, et syndefald og en ny og barskere verden.

»Det er en verdensomspændende copyright-ting: Er der bare det mindste, så skal man spørge. For der er mange, der har brændt nallerne noget så vederstyggeligt«, fortæller Sony/BMG's lokale marketingchef, Torben Johansen, der blandt andet arbejder med clearing af samples for Outlandish. Ham vender vi tilbage til.

Men lad os først rejse tilbage til dengang, danernes b-boy-konger hed MC Einar og Rockers By Choice, og man ikke tænkte over, hvad man måtte og ikke måtte med en sampler. Eller i hvert fald ikke regnede med, at det ville være særlig dyrt at gøre, lige hvad man lystede. Altså før syndefaldet.

»Det var tilbage i slutfirserne«, fortæller Nikolaj Peyk, dengang kreativ primus motor i MC Einar, i dag i Østkyst Hustlers. »Jeg var en del af hiphopkulturen, og flere af de amerikanske rapgrupper som Run-D.M.C., Kurtis Blow og Treacherous Three havde lavet julenumre, som var streetwise og 'drop idyllen, sådan her ser det ud i virk