0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Mads Brügger: Dansk journalistik er meget kedelig

Dansk presse mest krøllede hjerne forsøger at beherske sig på ’Deadline’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sporskift. Tv-manden Mads Brügger vikarierer i øjeblikket som vært på DR 2's 'Deadline'. Foto: Niels Christensen

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Kom du med herind i det allerhelligste. Det er så her, det sker. Ja, jeg har fået det allermindste garderobeskab. Det ved jeg ikke helt, hvad jeg skal lægge i«.

Mads Brügger tager usædvanligt casual imod. På strømpesokker og i jeans fører han ind i DR’s værtsgarderobe. På dørene til de store garderobeskabe står navneskilte med tv-folk som Kåre Quist og Lillian Gjerulf, hvis skabe ganske rigtigt er dobbelt så store som Brüggers.

Frem hiver han et meget formelt gråt jakkesæt med smalle ben og tilsætter lyseblå skjorte, stribet silkeslips og sko så blanke, at man kan spejle sig i dem. Det er i aften første gang, Mads Brügger skal være vært i det nye ’Deadline’-studie.

»Jeg kunne godt tænke mig at starte en udsendelse en dag med at ligge og kæle i sofaen«, joker han under henvisning til det nye sofahjørne, da vi inspicerer det store 1970’er-agtige studie.

Der er lige tid til en smøg, inden klokken slår 22.30, og Brügger skal lægge ansigtet i de rette og seriøse folder til en debat om ytringsfrihed og Iran med de indbudte gæster.

Vi går ud på en iskold, sneklædt rygerterrasse, et sted i DR Byens indre maveregion.

»Det er virkelig et rakkerliv at være ryger nu«, siger han med et smil og finder en fornem gul papæske med græske George Karelias and Sons-cigaretter frem tilsat en smuk sølvlighter af ældre dato.

»Jeg ville egentlig gerne stoppe med at ryge. Men der skete det under optagelserne til ’Quatraro Mysteriet’, hvor vi jo ellers virkelig udstillede den onde tobaksindustri, at jeg lærte en masse om tobak og kvalitet og faktisk endte med at ryge endnu mere. Og bedre«.

En dansk stjernejournalist
Mads Brügger er manden med æggehovedet og de krøllede ideer.

Siden 90’erne har han stået bag højtprofilerede journalistiske projekter som ’Danes for Bush’ og ’Den 11. time’, og han vandt for nogle uger siden prisen for ’bedste udenlandske dokumentarfilm’ med ’Det røde kapel’ på den prestigefyldte filmfestival Sundance i Utah.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts