Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Kliken. De fem unge ser ingen anledning til at kritisere danskerne for deres drukkultur: »Jeg tror også, der er mange danskere, der synes, det er forkert at drikke sig i hegnet. Det er op til dem, siger Sarah Tahmaz (th.).«

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Soha Michlawi, gymnasieelev: »Hvis en dansker gør det samme, siger man: 'Han er bare racist'«

Politiken spørger fem gymnasieelever med indvandrerbaggrund, hvor hårdt man må gå til islam.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De fem venner griner, da fotografen får dem til at stille sig op på skolens scene til et gruppebillede. Bag dem sidder flere af Næstved Gymnasiums andre elever og kigger.

Med de stramme jeans, sneakers og moderigtige leopardprikker ligner kliken en fordansket multikulturel version af tv-serien ’Beverly Hills 90210’.

Tonen er anderledes alvorlig og reflekteret, da de lidt senere sætter sig i klasselokale U205. Onsdag, efter dagens sidste modul, har de smidt skoletaskerne i vindueskarmen og tager plads for at svare på, hvad man som ung dansker med indvandrerbaggrund kan sige.

LÆS OGSÅ

Om islam, sine forældre, sin kultur og om Danmark. Og om der er forskel på, hvad Maria og Mehmet fra klassen må sige. Hvordan ytringsfriheden anno 2013 tager sig ud set fra Næstved 4700.

»Yahya Hassan mangler politisk korrekthed«
Efter tre minutter opstår der en diskussion ved bordet. Den handler om den jævnaldrende digter Yahya Hassan, der også er født og opvokset i Danmark som barn af indvandrere. For godt en måned siden kom han med en voldsom kritik – ikke bare sine egne forældre og af den kultur, han kommer fra, men også af islam.

»Det er helt forkert, at han får dødstrusler. Han har ret til at sige, hvad han føler og tænker. Men på nogle punkter er jeg meget uenig med ham. Jeg synes, han generaliserer meget og sætter alle indvandrere i én kategori«, siger Ahmed Ridha.

Også Steve Gabbou finder truslerne vanvittige.

»Jeg synes, det er latterligt, når de muslimer, der har kritiseret ham for at nævne Koranen, siger, det er blasfemi og en krænkelse af islam. Mange tager det forkert, når de hører ordet Koranen«, siger Steve Gabbou, der i modsætning til de andre ikke er muslim, men katolik.

Sarah Tahmaz blander sig.

Han siger hele tiden vi, vi vi, vi. Jeg kender også folk, der er på kontanthjælp. Men alle os her om bordet går på gymnasiet, vores forældre har ikke svigtet

»Han siger hele tiden vi, vi vi, vi. Jeg kender også folk, der er på kontanthjælp. Men alle os her om bordet går på gymnasiet, vores forældre har ikke svigtet. Min far har et arbejde. Det er ikke, fordi han bare sidder derhjemme«, siger hun.

»Ja, vi bliver ramt af de der fordomme, når han siger sådan«, bifalder Soha Michlawi.

Der er forskel på at kritisere islam og muslimsk kultur, mener Israa Ibrahim.

SKRIV

»Selvfølgelig må han i sidste ende sige, hvad der passer ham. Men han kritiserer islam meget groft. Der er meget stor forskel på at kritisere sin kultur og forældre og så at kritisere religionen. Når han kritiserer kulturen, er det noget, man kan ændre over generationer. Men når han går ind og kritiserer islam som helhed, går det ud over os alle sammen. Og mange, inklusive mig selv, bliver trådt meget over tæerne«, siger hun.

Israa Ibrahim, der er den yngste af de fem og går i 1. g på samfundsfaglig linje, konkluderer:

»Yahya Hassan mangler politisk korrekthed«.

»Nu skal de bare ud«
Alle fem har de tænkt over og talt meget om Yahya Hassan, siden han for lidt over en måned siden stod frem med sin kritik og hurtigt modtog 27 dødstrusler på Facebook. De har talt med hinanden, i klassen og med deres familie.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men netop fordi Yahya Hassan er gået langt i sin islamkritik og har kaldt Allah en hund og skrevet, at han »pisser på Allah og hans sendebude«, mister han støtten fra dem, der ellers ville støtte hans ungdomsoprør, mener Israa Ibrahim.

»Der sidder jo nogle unge indvandrere, der har oplevet at blive slået af deres forældre og har set forældrene snyde staten. Hvis de overhovedet havde tænkt på at støtte ham, har de trukket sig tilbage nu, fordi han går ind og kritiserer islam så groft. Hans hovedpointe bliver glemt, fordi folk tænker: Hvordan kan du bakke ham op, når han taler sådan om islam? Jeg har ikke noget imod, at der kommer et ungdomsoprør. Det er måske på tide. Men han har ødelagt det for rigtig mange, der godt ville støtte op om ham«.

Israa Ibrahim er ligefrem bekymret for, at Yahya Hassans udtalelser kan få nogle danskere til at dømme hende.

»Jeg er sikker på, at der sidder nogle danskere derude, som tænker: ’Yes, nu er det bevist, at de misbruger staten. Nu skal de bare ud’. De glemmer, at vi er mange, der gør alt, hvad der skal gøres. Går på arbejde og i skole. På den måde kan det her give dem flere fordomme mod os«, siger hun.

Der er meget stor forskel på at kritisere sin kultur og forældre og så at kritisere religionen



Netop derfor bør man tænke sig om, før man som indvandrer hænger minoritetens beskidte vasketøj frem i den offentlige debat, mener hun.

»Hvis han stiller alle fordommene frem, hvordan kan vi så forsvare os? Vil folk tro på, at vi ikke bliver slået derhjemme? Eller vil de tro, at det her gælder os alle?«.



Men kan man så kun diskutere islam inden for minoriteten?

»Jeg synes, man skal diskutere islam privat«, bryder Sarah Tahmaz ind.

»Det skal ikke være offentligt, hvor du ved, at mange folk hører det, og du kan få de her reaktioner, som rammer os alle sammen. Måske skal du hellere gøre det med dine nærmeste«. Øl, hash og koranlæsning


Ahmed Ridha er i første omgang enig.

»Jeg kan ikke se nogen grund til, at islam altid skal udstilles, kritiseres og diskuteres. Det har vi gjort så meget de seneste år, at folk er blevet trætte af det«, siger han.

Selv om Israa Ibrahim selv bliver »megavred«, når hun ser Yahya Hassan drikke øl og ryge hash, mens han læser Koranen, mener hun nu ikke, at islam kun skal diskuteres blandt muslimer.

Yahay Hassan modtog idag Bogforums debutantpris. Her kan du se ham modtage prisen og læse op fra sin digtsamling. Kilde: politiken.tv

»Jeg er meget forarget over det, han siger om islam. Men det må gerne komme ud i det offentlige rum. Folk, der ikke er muslimer, må også godt kritisere islam, hvis det er det, de gerne vil. Begge sider kan blive klogere«, siger hun.

Jeg har ikke noget imod, at det bliver diskuteret offentligt eller privat, men jeg synes heller ikke, at islam behøver være en skydeskive for alt



»Hvis jeg sad blandt min egen familie og kritiserede islam totalt, ville de nok kigge lidt skævt på mig. Hvis jeg gjorde det i det offentlige rum, ville der måske være flere, der var enige, og som kunne bakke mig op«.

Den pointe får Ahmed Ridha til at genoverveje sin første reaktion: »Det er jeg faktisk også enig i«.

»Jeg har ikke noget imod, at det bliver diskuteret offentligt eller privat, men jeg synes heller ikke, at islam behøver være en skydeskive for alt«.

Hvis I selv ville kritisere islam, hvor og hvordan ville I så kunne gøre det?

»Jeg tror ikke, jeg har noget kritik af islam. Men jeg har kritik af muslimer. At vi ikke har nogen respekt for hinanden. Deler man ikke de samme holdninger, er man hinandens fjender. Det er noget, jeg vil kritisere«, siger Ahmed Ridha.

De andre nikker.

’Han er bare racist’

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er der forskel på, om islamkritikken kommer fra Yahya Hassan eller fra en dansker uden indvandrerbaggrund? Steve Gabbou rækker hånden op. »Han har nok været udmærket bevidst om, at han kommer til at provokere mange ved at udtale sig om Allah på den her måde. Men det ville en dansker jo også gøre. Det er jo også det, der er fantastisk ved ytringsfriheden. At den er ens for alle«, siger han. Soha Michlawi mener, at både en dansker og en dansker med muslimsk baggrund ville få dødstrusler, hvis de gik så hårdt til islam, som Yahya Hassan har gjort. Men det er alligevel ikke helt det samme, siger hun. »Når en araber eller muslim siger sådan noget, vil araberne tænke ’Neej, han nedgør sin egen religion, hvad er det, han laver?’. Og så begynder de her voldsomme reaktioner. Hvis en dansker gør det samme, siger man: ’Han er bare racist’. Så kommer der også dødstrusler, men det er to vidt forskellige ting, selv om reaktionen er den samme«.







LÆS OGSÅ Sarah Tahmaz er enig: »Hvis vi tænker tilbage på Muhammed-tegningerne var der mange muslimer, der ikke kunne lide det«, siger hun »Der fik tegnerne også dødstrusler. Men nogle er mere irriterede på Yahya Hassan, fordi han er en af os. Hvorfor skal han give danskerne et endnu værre billede end det, de allerede har?«. Hvad med danske værdier såsom alkoholkulturen – kan I kritisere den lige så meget som en hvid dansker?»Hvorfor skulle vi kritisere, hvad de laver? Vi er vokset op her i Danmark, så synes jeg, vi skal finde os lidt i kulturen. Vi behøver ikke selv være med til at drikke. Det er op til dem«, siger Sarah Tahmaz. Som helhed synes Israa Ibrahim ikke, der er forskel på, hvem der kan kritisere danskernes værdier: »Jeg er lige så meget dansker som andre«.













Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden