Kultur

Nyfundne PH-skitser sætter gang i produktion af møbelserie

Firmaet bag er begejstret, men møbeleksperter og en PH-kender tvivler.

Kultur

Multikunstneren Poul Henningsen tegnede ikke blot huse og lamper. Han skitserede også et særligt, transparent flygel og stålrørsmøbler. Og hvad der hidtil kun har været nævnt i bisætninger: en større serie træmøbler.

Nærmere bestemt efterlod den danske arkitekt og forfatter, der døde i 1967, sig i alt 67 tegninger til stålrørs- og træmøbler. Tegninger, der hidtil har ligget i forvaring i Danmarks Kunstbibliotek og nu bliver taget i brug, så PH-lampen kan få selskab af for eksempel PH-stolen, PH-kommoden og PH-reolen.

Det er møbelfirmaet Tone Art Interior, der har fundet tegningerne frem og besluttet at sætte en stribe af møblerne i produktion.

»Vi har gået med projektet i længere tid, for vi vil gerne gøre det rigtigt. Det har været ekstremt svært at vælge, hvem der skulle producere møblerne, for de skal laves i hånden og i PH’s ånd«, forklarer Mads Bøje fra møbelfirmaet.

Tone Arts Interior vidste, at der gemte sig tegninger fra PH’s tidlige produktion i Kunstbibliotekets arkiv i Herlev, men ikke hvor mange og af hvilken slags. Derfor var begejstringen stor, da man sidste år fandt den tykke bunke gulnede møbeltegninger i det næsten meterstore A1-format.

Han var en bedre kritiker, end han var møbelarkitekt

Firmaet har for år tilbage sikret sig rettighederne til PH’s møbler i forbindelse med overtagelsen af produktionen af hans særlige transparente flygel, PH Grand Piano, og har i princippet ret til at masseproducere ethvert PH-møbel.

De 67 tegninger tæller designs, der spænder over en gyngehest, en trepersoners sofa, en reol, en kommode, et sminkebord, en seng, et skrivebord og en lænestol.

»Han rammer meget, meget bredt«, som Mads Bøje siger det.

En lunken sensation

Begejstringen for de nye møbelproduktioner synes dog at være størst hos netop producenten. Hos Designmuseum Danmark er man nok interesseret, men ikke ligefrem blæst bagover af fundet.

»Man står stærkt med brandet PH, fordi han er så stor i dansk kulturhistorie. Men man kan godt stille spørgsmål til, om møblerne ville være interessante, hvis de var tegnet af en anden eller var tegnet i dag. Det må være målestokken«, lyder det fra udstillings- og samlingschef Christian Holmsted Olesen.

»Vi ved godt, at PH har tegnet møbler, men der er en grund til, at de ikke er kommet i produktion. Han var ikke den store konstruktør, når det kom til møbler, og det vil nok fortsat være hans revyviser og lampedesigns, der står som hans store bedrifter«.

Christian Holmsted Olesen peger på, at flere af Poul Henningsens stålrørsmøbler blev sat i produktion for nogle år siden, og at de ikke har været særligt efterspurgte eller anvendelige.

»Jeg har ikke kendskab til, at han skulle være en stor møbeldesigner, og hvis han var, ville møblerne nok være kommet i produktion i hans levetid. Han var jo ikke den forsagte type. Det er meget sjældent, at man finder et guldæg, der ikke er kommet frem, men det kan selvfølgelig ikke udelukkes. Men jeg vil undre mig, hvis der er 67 guldæg fra hans hånd, vi aldrig har set«.

Man står stærkt med brandet PH, fordi han er så stor i dansk kulturhistorie

Udstillingschefen forklarer, at man i disse år ser en række hidtil ukendte designs af danske ikoner blive sat i produktion – for eksempel værker af Arne Jacobsen.

»Det ligger meget i tiden. Retromoden er over os. Noget er godt, andet mindre godt. Det er mere navnet end kvaliteten, der skaber interesse, fornemmer jeg«.

Af samme grund er der flere nutidige designere, der konsekvent destruerer de tegninger, de ikke selv er tilfredse med, for at sikre, at de ikke bliver grundlag for produktion efter deres død.

På Kunstakademiets arkitekt- og designskole trækker Nicolai de Gier, lektor i møbelkunst og leder af kandidatlinjen for møbeldesign, en lignende skepsis frem. Med det forbehold , at han kun har set tegningerne, vurderer han, at de »umiddelbart ikke tilfører noget væsentligt til dansk møbelkunst«.

»Poul Henningsen var en fantastisk skribent, samfundskritiker, tekstforfatter og rebel i det hele taget. Men han var en bedre kritiker, end han var møbelarkitekt«, siger han.

»Det er en generel tendens de senere år, at en masse gamle koryfæer bliver trukket frem af skuffen. Næsten uanset hvad de har lavet, regner man med, at det kan sælge – uden smålig skelen til kvaliteten i produkterne. Desværre bliver der i nogen grad drevet rovdrift på nogle af de store gamle navne, hvor lidt for mange ting går ucensureret igennem, fordi man tror, at man kan tjene penge på det«.

Øksebord og gyngehest

Tone Art Interiors har i første omgang udvalgt seks møbler, som fem møbelsnedkere i Ballerup fremstiller i hånden og arbejder på at få færdige til fernisering i en ny PH Flagship Store 25. juni. Herunder en stol i massiv ask med læderpude, en reol i valnød, en mahognikommode og et stort konferencebord til 20 personer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er svært at forstå, at han ikke har sat det her i produktion«, siger Mads Bøje.

»På Købestævnet i Fredericia i 1932 præsenterer han sine stålrørsmøbler, og dem fik han høvl for, og så har han smidt de her tegninger i skuffen. 1915-1930’erne, hvor han tegner lamper, tegner han sideløbende alle de her møbler. I flere af møblerne sidder der i øvrigt lamper, og i det første bord, vi producerer, sidder en lampe midt i bordet«.

Det er svært at forstå, at han ikke har sat det her i produktion

Mads Bøje taler om et rundt spisebord beregnet til fire til seks personer, hvor otte canadiske økseskafter udgør bordbenene, og om et om et spinkelt bord med et indbygget skjult spejl, der både kan fungere som sminkebord og skrivebord. Ifølge Boye var PH forud for sin tid, da han allerede i 1920 tegnede et bord, hvor ekstraplader, der kan forlænge det fra otte personer til 14 personer, sidder ophængt under bordet.

Men hvorfor er møblerne ikke blevet sat i produktion, hvis de er af høj kvalitet?

»PH var god til at tegne, men det med at få det gjort funktionelt og få det produceret sad ikke lige i skabet«, lyder forklaringen fra møbelfirmaet.

Og møbeleksperternes skepsis over for fundene giver han ikke meget for:

»Vi er selvfølgelig enige i, at vi ikke har fundet 67 guldæg, men hvis bare vi har fundet et par stykker, er det fantastisk«, siger han.

»Og hvis møbler virkelig fyldte så lidt i PH’s liv, så er det da underligt, at han tegnede flere møbler end lamper«.

Umoden eller supersej?

Men ifølge litteraturprofessor Hans Hertel var møbeldesign altså mest en sidebeskæftigelse for PH. Hertel er forfatter til den prisbelønnede bog ’PH – en biografi', der i 2012 skildrede hele PH's indsats.

»Det var jo lamperne, revyviserne og kritikken, han koncentrerede sig om. Møbler spiller kun lille rolle i hans samlede virke«, siger han.

I øvrigt er Hans Hertel skeptisk over for, at der bliver sat møbler i produktion ud fra helt tidlige skitser, som for eksempel sminkebordet til PH’s mor fra 1919, for på det tidspunkt var Henningsen lige begyndt at arbejde som arkitekt med boligbyggeri i samarbejde med den senere så berømte Kay Fisker og kun lige i gang med sine første lampeeksperimenter, hvor han først brød igennem i 1926.

»Hans mest spændende møbeldesign er flyglet og stålrørsmøblerne fra 1931-33. Derfor har jeg svært ved at juble over designet fra 1919. Det er ungdomsforsøg, som er tegnet, længe før han fandt sin form«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men Tone Art Interior har det fint med at producere møbler ud fra Henningsens helt tidlige tegninger.

»Vi synes, det er forsvarligt, for hvis man sammenligner med Poul Kjærholm og andre af de store møbeldesignere, har han været langt forud for dem. Stregen i mange af deres møbler tegnede PH ti-tyve år før dem. Han har været meget forud for sin tid i sine designs«, siger Mads Bøje.

Han ser i øvrigt ikke noget problem i, at de nyproducerede træmøbler ændrer på PH’s eftermæle, som i designhenseende ellers er bundet sammen med Bauhaus-stilen.

»Han har jo tegnet nogle ting, som han ikke selv vidste ville være seje. Kan du følge mig? Han har tegnet ting, som rent faktisk er rigtig fede i dag«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden