Christian Scherfig.  Den administrerende direktør for Dansk Design Center får skarp kritik i en vurdering blandt medarbejderne. Centrets bestyrelse har stadig tillid til ham.
Foto: Thomas Borberg (arkivfoto)

Christian Scherfig. Den administrerende direktør for Dansk Design Center får skarp kritik i en vurdering blandt medarbejderne. Centrets bestyrelse har stadig tillid til ham.

Kultur

Medarbejdere er dybt utilfredse med designdirektør

Opbakningen til chefen for Dansk Design Center er meget lille blandt medarbejderne.

Kultur

Direktøren for Dansk Design Center, Christian Scherfig, får ualmindeligt dårlige karakterer i en omfattende undersøgelse af medarbejdertilfredsheden på centeret.

Hovedparten mener, at han er usynlig, ikke opstiller klare mål eller evner at få medarbejderne til at trække i samme retning.

Centerets bestyrelse har nu bedt Christian Scherfig rette op på tingene, så Dansk Design Center kan koncentrere kræfterne om at fremme design i danske virksomheder.

»Medarbejderanalysen er graverende. Nu er der sat en række ting i gang på centeret, så der kan blive rettet hurtigt op på de kritisable punkter i analysen«, siger bestyrelsesformand Jacob Holm, der er administrerende direktør for møbelfabrikken Fritz Hansen.

Jacob Holm har aftalt med Christian Scherfig, at det kun er Jacob Holm, der udtaler sig om medarbejderanalysen.

Ifølge Politikens oplysninger er utilfredsheden ikke ny. Medarbejderne på designcenteret har i årevis opfattet Christian Scherfig som en usynlig chef.

Dårligt samarbejde Christian Scherfig har ikke nogen faglig baggrund fra design, men arbejdede som advokat, før han blev direktør for centeret.

En mangel, bestyrelsen for knap to år siden kompenserede for ved at ansætte Merete Brunander som design- og innovationsdirektør under Christian Scherfig.

Hun kom fra en stilling som markedsføringsdirektør i plastvirksomheden Coloplast, hvor hun gennem en lang årrække havde opbygget erfaring i at indarbejde design i udviklingen af nye produkter.

Men ifølge Politikens oplysninger er samarbejdet langtfra lykkeligt. Og opbakningen i medarbejderstaben er langt større til Brunander end til Scherfig.

Ligesom dele af designbranchen har været utilfreds med den retning, Dansk Design Center tog, da Christian Scherfig trådte til.

Medarbejderanalysen er graverende.



»Vi har i en lang periode været relativt kritiske over for Dansk Design Center. På trods af den flotte facade har Dansk Design Center ikke været et repræsentativt billede for, hvad dansk design står for, og de sidste mange år har det været mindre synligt over for offentligheden og branchen end i starten. Men i det seneste år eller halvandet er der kommet en synlig forandring med ny energi og nye holdninger. Vi oplever nu et center, der synes at have ambitioner om at træde i karakter«, siger direktør hos Danske Designere Steinar Valade-Amland.

Fik vendt underskud til overskud
Christian Scherfig blev brugt flittigt, da den konservative Brian Mikkelsen var kulturminister.

Brian Mikkelsen indsatte ham i 2002 som næstformand i TV 2’s bestyrelse. To år senere udnævnte Brian Mikkelsen ham til formand for det magtfulde Radio- og tv-nævn, en post, han fortsat sidder på.

I 2005 blev han ansat som administrerende direktør på Dansk Design Center. Samme år udnævnte Brian Mikkelsen ham til formand for Københavns Teater. En stilling, han trak sig fra i 2006, efter en mediestorm over at han ville fyre direktørerne Peter Langdal og Henrik Hartmann på Betty Nansen Teatret.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men uanset at Christian Scherfig ingen erfaring havde med design, lykkedes det ham ret hurtigt at vende et truende millionunderskud til et overskud og sikre centeret en fremtid.

Bestyrelsen har tiltro til, at både Christian Scherfig og den øvrige ledelse kan løse de udfordringer, de står foran. Men vi følger situationen.

Ligesom det lykkedes ham at få politikerne til øge bevillingerne til centeret markant.

Og det er da også de resultater, Christian Scherfig selv fremhæver i dag. Han vil ikke kommentere den interne medarbejdertilfredshedsundersøgelse, men skriver i en mail:

»Kig på resultaterne igennem de seneste fem år. Dansk Design Center har efter massive underskud i årene før 2005 været igennem en økonomisk genopretning, et væsentligt strategiskifte, en større organisationsændring og kompetenceopbygning. Siden 2006 har Dansk Design Center udvist en ubrudt årrække med positive driftsresultater omfattende en stigning i medarbejderproduktiviteten på mere end 50 procent. Og takket være alle medarbejdernes vedholdende indsats er centerets faglige og kommercielle forretning i dag i topform«.

Fuld opbakning til strategi

Ifølge bestyrelsesformand Jacob Holm er der fuld opbakning i bestyrelsen til den strategi, der er lagt for centeret. »Jeg har ikke lyst til at gå ind i enkeltheder i analysen. I en hvilken som helst virksomhed laves der medarbejderundersøgelser, som udefra kan se meget mærkelige ud. Foregår der en magtkamp på centeret?»Det har jeg slet ikke indtryk af. Men nu er der sat en række tiltag i gang af ledelsen og medarbejderne, og bestyrelsen føler, at der er en god fremdrift i dem«. Får det konsekvenser for Scherfig, hvis medarbejderanalysen næste gang er lige så dårlig?»Bestyrelsen har tiltro til, at både Christian Scherfig og den øvrige ledelse kan løse de udfordringer, de står foran. Men vi følger situationen«, siger Jacob Holm.









Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce