Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
PAGNE. Det er det lækre liv med dyre champagner, der leves i Katrine Engbergs debutroman.
Foto: Lars Krabbe (Arkivfoto)

PAGNE. Det er det lækre liv med dyre champagner, der leves i Katrine Engbergs debutroman.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Krimi om Københavns kreative klasse er mildt spændende

Katrine Engbers debut-krimi er dog fuld af sympatiske intentioner og viser faktuel viden om politiets forensiske videnskab.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det blodige lig af en ung kvinde bliver en årle morgen fundet i en lejlighed i København. Med to yngre strømere i spidsen, Jeppe og Anette, sættes politikorpset ind med alle rutinerne omkring afhøring, alibi- tjek, fingeraftryk – jamen, you name it. En af beboerne skriver på en krimi. Minsandten om ikke mordet på den unge kvinde og hendes forfærdelige fortid mimer teksten.

Mystikken stiger, og det gør mordraten også på eksotisk vis.

’Krokodillevogteren’, koreografen, skuespilleren og instruktøren Katrine Engbergs debutkrimi, koncentrerer sig først og fremmest om Jeppe og hans svalt aparte makker, Anette. Jeppe er – igen igen – fraskilt politiassistent stedt i en kærestesorg lang som en damebladsbrevkasse lagt flad under en damptromle.

Suk, han havde skuespillerdrømme, men blev altså strisser i stedet for. Dog synes han yderst svagelig, besvimer, har halsbrand, dårlig sædkvalitet og andre skavanker, så hvordan i alverden kom han ind på den strikte Politiskole?

LÆS OGSÅ:

Okay, poetisk frihed gælder også romaner om politi og tyve. Men Jesper har ikke haft erektion i otte måneder (sic). Så får han heldigvis rejsning – ’hans egen fugl Føniks’ – i en kysk clinch med en ekstremt erotisk kvinde med farlige kurver, som svajer dorsk i døren i Kartoffelrækkerne.

Men burde manden i sin bedste alder ikke i tide være gået til læge eller sexolog med dette genitale handikap? Og hvad skal vi egentlig med denne impotens? Symptom på kærlighedens hjertesmerte så stor, at Jeppe bare ikke kan kneppe? Det er disse træk af intimsfærisk livsstil, der alt for ofte plager krimier a la bladlus et bøgetræ.

Drop flæbebriksen

Krimigenren er generelt en rummelig genre, de bedste skrives ofte hybridt i grænselandet til andre. Men dens fascination er og bliver kriminalitetens kerneydelse, forbrydelsen med narrativ overvægt, dramatisk kurve og determinerende motivation.

Der skal selvfølgelig være plads til seksuelle sidespring, sniksnak i frigear, naturbeskrivelser og vejrudsigter. Men helst ikke for meget. Det er der rimelig rigeligt af her i ’Krokodillevogteren’. Dødvægt plettet af manieret metaforik og søgte sprogblomster – såsom den nævnte om fuglen Føniks.

En causerende stil, som signifikant ikke passer til bogens såre gode passager a la politirutineromanen, der kræver langt mere matter-of-fact-nøgternhed end denne til tider løsgående og pludrende stil.

Så hvad med at droppe flæbekiksen, svagpisseren Jeppe og satse på drengepigen Anette, plottets eneste mandfolk?

Almen viden tages for givet

Pænt og professionelt mener jeg, at Katrine Engbergs debut minder meget om Maria Lang. Den svenske puslespilsskribent, der mere betragtede sit politikorps som et cocktailparty for den højere middelklasse end et retsligt foretagende til bekæmpelse af almen kriminalitet.

Retfærdigvis skal det nævnes, at Engberg i modsætning til den konservativt antikvariske svensker faktisk viser faktuel viden om politiets forensiske videnskab. Men vi skal også have meget at vide om Det Kongelige Teater, tilmed tages det for givet, at læseren ved at Cristal er en champagne i tusindkronersklassen.

Ellers en mildt spændende sag, saltet med sympatiske intentioner samt sarkasme light over for det caffe latte-segment i den københavnske kreative klasse, den foregår cirkulerende i og tager sit sociale hierarki fra.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden