Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Shizou Kambayashi/AP/AP
Foto: Shizou Kambayashi/AP/AP

Byliv. I Hiromi Kawakamis nyeste roman "Kvinden ved havet" er kontrasten mellem det pulserende Tokya og livet i provisen et bærende tema.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Japansk roman er en smuk fortælling med syrede episoder

Hiromi Kawakamis ’Kvinden ved havet’ er en sær, frustrerende og magisk fortælling om sorg og afstand.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rei forsvandt en dag uden forklaring. I hans dagbog står ordet Manazuru, navnet på en by ved kysten, bare to timers togrejse fra Tokyo, men verdener væk fra storbyens menneskemylder, hvor hans efterladte hustru, Kei, bor med sin gamle mor og sin og Reis datter, Momo.

Kei plages af bekymringer om Momo, som er begyndt at fjerne sig fra hende, og den gifte mand, hun har et forhold til. En del år efter Reis forsvinden begynder Kei at rejse til den lille, forblæste by, hvor hun håber på at føle sig forbundet til sin forsvundne mand, men i stedet får følgeskab af en spøgelseslignende skyggekvinde, som tilsyneladende har viden om Rei.

LÆS OGSÅ:

Forventer man spænding og opklaring på den mystiske forsvinden, er man dømt til at blive skuffet, for ’Kvinden ved havet’ tilbyder ikke sin læser en plotbaseret fortælling. I stedet bliver man inviteret med på en blødt duvende bevægelse ind og ud af Keis bevidsthed, mens minder fra fortiden blander sig med sanseindtryk fra nutiden:

»Ønskede min mand mon at dø? Eller var han forsvundet, fordi han ønskede at leve? Måske havde det handlet om noget helt andet end at leve og dø. Træerne stod mere spredt nu, og stien blev bredere. Den endte i en rundkørsel. Det måtte være den bus, der passerede mig tidligere, som holdt ved endestationen. Der var ingen chauffør. Dørene stod åbne«.

Tiderne støder sammen, når et enkeltstående minde pludselig afbrydes af en banal, nøgtern registrering, der bringer de store tanker helt ned på jorden.

Eminent sproglig præcision

’Kvinden ved havet’ har ventet ti år på at blive oversat til dansk, og i mellemtiden har vi kunnet læse Kawakamis ’Senseis mappe’, som blev oversat i 2013. ’Senseis mappe’ var en fortælling om tidernes sammenstød – det klassiske over for det moderne Japan – i skikkelse af en kærlighedshistorie mellem en ældre mand og en yngre kvinde.

I enkelte passager driver Kei næsten helt ud af virkeligheden, og læseren med hende

Man kan læse ’Kvinden ved havet’ som en fortsat udforskning af tiden og dens betydning, men samtidig er den en fortælling om et andet modsætningsforhold: kontrasten mellem by og land. Kei er fra Tokyo, Rei fra provinsen, og når hun kaster storbyen af sig og overgiver sig til elementernes rasen i Manazuru, er det både en geografisk og en psykologisk udflugt, hun tager på.

I enkelte passager driver Kei næsten helt ud af virkeligheden, og læseren med hende. Det gælder ikke mindst i den lange, syrede episode, hvor hun venter på en bus i Manazuru og imens visualiserer en vandring gennem den forfaldne by og et møde med Rei, mens hejrer flakser ildevarslende omkring hende.

SE OGSÅ:

Det er passager som den, der er romanens højdepunkter, men samtidig kan man ikke undgå at føle frustration, når fortællingen trækker sig tilbage som tidevand og blotlægger et stillestående, mentalt landskab, hvor tiden står stille, mens sære ordblomster vokser frem.

I kunstfærdige beskrivelser, med eminent sproglig præcision fra Mette Holms side, slår Kawakami både selvmord og utroskab an som muligheder for Reis forsvinden.

»Alt ved hende, hendes tøj og hendes hår, syntes at strække sig hen mod ham. Som vandplanter på bunden af havet«, skriver Kawakami om Reis elskerinde med et billedsprog, der vækker mindelser til Miyazakis magiske filmunivers.

Men hun gør sig i øvrigt meget lidt i forklaringer. Kan man leve med det, har man en smuk oplevelse i vente.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden