Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Festtøj. Den unge designer Freya Dalsjø slog et slag for jumpsuitens renæssance under den nyligt overståede Copenhagen Fashion Week.
Foto: Copenhagen Fashion Week

Festtøj. Den unge designer Freya Dalsjø slog et slag for jumpsuitens renæssance under den nyligt overståede Copenhagen Fashion Week.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Heldragten har fået et comeback - se bare på Rihanna

Jumpsuit har udviklet sig fra et ironisk levn fra 1970'erne og 1980'erne til et populært, stilfuldt og praktisk antræk til arbejde og fest.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis det danske flyvevåben en dag får lyst til at klæde piloterne i lidt anderledes heldragter, kan de prøve at henvende sig til Freya Dalsjø.

Den 27-årige modedesigner havde flere stærke bud på nutidige jumpsuits med i sit show ved Copenhagen Fashion Week for nylig, og selv om de var tænkt som festtøj til kvinder, bar de med lommer på siden af benene en vis afsmitning fra pilotdragter og lignende.

Freya Dalsjø er bl.a. inspireret af funktionaliteten i arbejdstøj, og i hendes øjne er en jumpsuit både fleksibel og festlig.

»Man tager én ting på, og så er man klar til at gå ud. Det er flot og enkelt, og en jumpsuit fungerer på samme måde som en kjole«, forklarer designeren.

Hun tog det med arbejdet bogstaveligt, og modeshowet sluttede med dansende modeller og Rihannas ’Work’ bragende ud af højttalerne.

Man skal nok have et særligt job for at kunne stemple ind iført en af Dalsjøs gennemsigtige jumpsuits eller den skinnende grønne, stramtsiddende og David Bowie-duftende dragt, som også var en del af showet.

Slaget eksploderer

Disse kropsnære kreationer med ben var langtfra de eneste af deres slags på modeugen, og dermed ser en af årtiets stærkeste modetendenser ud til at fortsætte med uformindsket styrke.

Jumpsuit-comebacket er blevet stærkere gennem 10’erne, og vi er nu ved et punkt, hvor modemagasinet Vogue rapporterer, at salget af moderigtige heldragter eksploderer.

I Storbritannien er omsætningen af jumpsuits i stormagasinet Selfridges steget med 57 pct. i forhold til 2015, kollegaerne hos John Lewis oplever en vækst på 279 pct., mens Topshop-kæden aktuelt har mere end 80 forskellige buksedragter og lignende i sortimentet.

»Jumpsuit er et godt køb, fordi den ikke skal peppes op. Man tager bare sko og øreringe på, så er man klar til både fest, arbejde eller endda til at tage et bryllup«, udtaler Jacqui Markham, designchef hos Topshop til Vogue.

Stilikonet Rihanna

Hvis man trævler tråden op og følger den seneste bølge bagud, kan man se et mønster, som samtidig fortæller en historie om, hvordan modetendenser dannes i dag.

I slutningen af 00’erne dukkede buksedragten op på catwalken igen, og herhjemme blev den en del af designeren Stine Goyas gennembrud. Parallelt så man de bløde onesie-dragter til voksne boome – og lige så hurtigt blive forvandlet til en joke.

Det, der var brug for, var elegance, og den fandt blandt andre Phoebe Philo hos Céline ved at se tilbage mod 1970’erne og 1980’erne. Hendes jumpsuits var elegante, som var de smokinger, havde vidde i benene, men strammede og løftede på overkroppen.

De var skabt til at fungere som et alternativ til ’den lille sorte’ eller et stort skrud på den røde løber. Den idé blev samlet op af berømtheder som skuespilleren Gwyneth Paltrow, sangsøstrene Beyoncé og Solange Knowles (der ankom til sit bryllup på cykel iført hvid jumpsuit) og ikke mindst popstjernen Rihanna, som virkelig er den moderne jumpsuit-dronning.

Rihanna er samtidig et af de meste fotograferede mennesker i verden og har en Instagram-konto med 42,9 mio. følgere. Hendes måde at klæde sig på smitter.

Jumpsuit, catsuit, overalls, buksedragt, kedeldragt, romper. Rihanna er til det hele, bare det er ud i ét.

En romper (aka et romper suit) er i øvrigt en jumpsuit med korte ben, og det har været en stor modeting i sommer. Det kan dog også betyde sparkedragt.

Voksenbaby

Netop frygten for at komme til at ligne en voksenbaby kan afholde nogen fra at forsøge sig med jumpsuit. Pasformen er nøglen til et vellykket design, forklarer Freya Dalsjø:

»Det kan blive for stort og slasket som en joggingdragt. Det er ikke klædeligt. Vi har arbejdet med at spænde vores jumpsuits ind i ryggen, så de følger kroppen bedre«.

Hvad angår de historiske forbilleder, har de ikke fyldt noget for den danske designer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg har ikke kigget tilbage. For mig er en jumpsuit en klassiker, der overskrider tidsperioder«.

Det er ellers sjovt at billedgoogle heldragter fra tidligere tider. Deres udtryk er spejlinger af den periode, de er lavet til, og da 1970’erne og 1980’erne samtidig er to af de stærkeste inspirationskilder til aktuel mode, virker historien levende.

SE OGSÅ:

70’ernes jumpsuits kunne være kønsneutrale i stil med kedeldragter, men de duftede også af glam og disco. Bare tænk på popgruppen Abba, hvor alle medlemmer m/k var gennem faser med jumpsuit.

80’er-stilen var mere stram og udstrålede power og arbejde. Periodens store stilikon, prinsesse Diana, var glad for jumpsuits, og hvis man i dag kommer til at kombinere sin heldragt med et pandebånd, er man snublende nær ved at ligne en dansk popstjerne fra 80’erne. Ja, det er dig, jeg kigger på, Kirsten Siggaard.

De dragter, vi ser i dag, ligger et sted midtimellem. Elegante og behagelige, feminine og funktionelle.

Foto: Copenhagen Fashion Week

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden