0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunst og kultur kan hjælpe udsatte børn både fagligt og socialt

Socialt udsatte børn, der får lov at opleve kunst af høj kvalitet, får ikke bare glæden ved at møde et godt maleri eller et smukt stykke musik. De præsterer også bedre i skolens boglige fag, viser internationale erfaringer, som præsenteres på en konference i dag.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

oplev. Den sociale organisation, Barndrømmen, har tidligere arrangeret musikalske rendezvouser med bl.a. Sigurd i DR’s Koncerthus. Foto: Steen Brogaard

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da de yngste klasser på en skole i Tottenham begyndte at gå på velanskrevne kunstudstillinger og bagefter diskuterede kunst og forsøgte sig med malerier og skulpturer selv, skete der noget. Boligområdet i det nordlige London er socialt belastet og blandt andet kendt for de voldsomme optøjer for et par år siden. Men de socialt sårbare børn, der hidtil havde klaret sig dårligt i skolen, begyndte pludselig at blomstre.

Eksemplet på, hvad kunst kan gøre ved børn og skoleelever, er et af flere, der vil blive præsenteret på det første »børnekulturelle topmøde«, som afholdes i København fra i dag.

»Vi ved, at der er en social skævvridning i forhold til, hvilke børn der oplever kunst, men når de oplever det, får de udvidet deres verden, og det viser sig, at børn, der ellers har en dårlig chance for at få udfoldet deres faglige potentiale, kan blive bedre i undervisningen af at møde kunst«, siger Dorthe Foged, der er stifter af den danske organisation Barndrømmen, som arbejder for børn og kultur, og som er initiativtager til topmødet sammen med den sociale organisation Children & The Arts.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce