Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

oplev. Den sociale organisation, Barndrømmen, har tidligere arrangeret musikalske rendezvouser med bl.a. Sigurd i DR’s Koncerthus. Foto: Steen Brogaard

oplev. Den sociale organisation, Barndrømmen, har tidligere arrangeret musikalske rendezvouser med bl.a. Sigurd i DR’s Koncerthus. Foto: Steen Brogaard

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunst og kultur kan hjælpe udsatte børn både fagligt og socialt

Socialt udsatte børn, der får lov at opleve kunst af høj kvalitet, får ikke bare glæden ved at møde et godt maleri eller et smukt stykke musik. De præsterer også bedre i skolens boglige fag, viser internationale erfaringer, som præsenteres på en konference i dag.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da de yngste klasser på en skole i Tottenham begyndte at gå på velanskrevne kunstudstillinger og bagefter diskuterede kunst og forsøgte sig med malerier og skulpturer selv, skete der noget. Boligområdet i det nordlige London er socialt belastet og blandt andet kendt for de voldsomme optøjer for et par år siden. Men de socialt sårbare børn, der hidtil havde klaret sig dårligt i skolen, begyndte pludselig at blomstre.

Eksemplet på, hvad kunst kan gøre ved børn og skoleelever, er et af flere, der vil blive præsenteret på det første »børnekulturelle topmøde«, som afholdes i København fra i dag.

»Vi ved, at der er en social skævvridning i forhold til, hvilke børn der oplever kunst, men når de oplever det, får de udvidet deres verden, og det viser sig, at børn, der ellers har en dårlig chance for at få udfoldet deres faglige potentiale, kan blive bedre i undervisningen af at møde kunst«, siger Dorthe Foged, der er stifter af den danske organisation Barndrømmen, som arbejder for børn og kultur, og som er initiativtager til topmødet sammen med den sociale organisation Children & The Arts.

Den britiske organisation er sat i søen med penge fra det engelske kongehus for at give børn fra dårligt stillede hjem større muligheder for at stifte bekendtskab med kunst og kultur, og foreningen har registreret, at kunst kan bryde den onde cirkel, som især børn fra dårligt stillede familier ellers tit bliver fanget i. Det fortæller direktøren i Children & The Arts, Jeremy Newton.

»Vi kan se, at børn fra socialt dårligt stillede hjem begynder i skolen med lavt selvværd, lav selvtillid og lave forventninger til, hvordan de vil klare sig. Den usikkerhed medvirker til, at de præsterer dårligere, end de ellers ville. Og det nærer så igen deres mangel på selvværd og selvtillid«, beskriver han den onde spiral.

Tilbage på sporet

Når børnene bliver 11-12 år gamle, har den bitre erfaring lejret sig så tungt, at børnene både mangler selvtillid, selvværd og præsterer markant dårligere, end man kunne forvente.

Men foreningen har også gennem treårige projekter rundt i England gjort en positiv opdagelse: Kunst giver ikke alene i sig selv en værdifuld oplevelse. Den smitter også positivt af på skolegangen.

Children & The Arts har gennemført projekter og efterfølgende undersøgelser i en række socialt udsatte boligområder for at undersøge sammenhængen mellem kunst, indlæring og børn, der tror på sig selv. Et af de mest lovende projekter, som stadig er i gang, er det i Tottenham. Arbejdsløsheden ligger over 60 procent, og området er stærkt socialt belastet, men Tottenham er det område, hvor Children & The Arts sammen med pædagoger og lærere har registreret størst effekt af at give børn kunstoplevelser, de ikke typisk ville have fået:

»Vi kan simpelthen se, at kunst af høj kvalitet giver børnene et andet sprog og nogle nye regelsæt og mønstre, som opmuntrer dem til at kommunikere på nye måder og starte på en frisk. De præsterer bedre, skriver de også selv i spørgeskemaundersøgelser, og det gælder også på traditionelle fagområder som engelsk og matematik. De kommer så at sige tilbage på sporet igen«, siger Jeremy Newton med afsæt i data fra spørgeskemaundersøgelser blandt både børn og deres lærere et år, to år og tre år efter indsatsen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kunst af høj kvalitet giver børnene et andet sprog og nogle nye regelsæt og mønstre, som opmuntrer dem

Børnene maler og tegner

I projektet, der især har været rettet imod de 6-11-årige på en skole i Tottenham, kom børnene først ud og opleve kunst. De bevægede sig rundt i andre bydele og ud i landet og så kunstudstillinger, de fleste af dem aldrig var blevet taget med til, og de talte med kunstnere, diskuterede og anmeldte. Hver gang de havde haft en kunstoplevelse, skulle de selv prøve kræfter med genren bagefter. De har malet, de har tegnet, og de har formet og modelleret.

»Men det interessante er, at det ikke kun er, når de selv laver kunst, at de oplever større selvværd. De bliver bedre til at kommunikere og udtrykke sig præcist, og også i fag som matematik klarer de sig bedre, fordi de kommer med et nyt syn på sig selv. Det får dem til at kaste sig ud i noget mere, og dermed får de langt mere ud af deres potentiale«.

Sammenhængen minder om den argumentation, man kender fra idræt i undervisningen, medgiver Jeremy Newton:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Men kunst har mere effekt. Vi har sammenlignet med effekterne af både sport og flere lektier, men der er ikke noget, der får dem til at rykke mere, når vi ser på, hvad de kan ved projektets begyndelse og senere. Vi ved, at det rykker, hvis man sætter en lærer sammen med ét barn, men det er langt dyrere end holdundervisning«.

Der er efterhånden en del undersøgelser, der peger på, at der er effekt, og interessen for at bruge kunst til at forbedre socialt udsatte børns chancer i skolesystemet vokser på grund af de foreløbige resultater, understreger Jeremy Newton. Der er dog ikke ført bevis for, at et styk barn, der udsættes for et styk kunstudstilling, bagefter bliver bedre i skolen, og feltet kræver mere forskning. Blandt andet efterlyser Jeremy Newton omfattende forskningsprojekter, hvor man måler på eksempelvis en hel bys mulige forbedringer.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden