Kultur

/\hrmen, så er vi i /\/\rhus

Grafisk kønt er det ikke, men kulturhovedstadens logodesign er digitalt, samtidigt og effektivt.

Kultur

Er det lyssværd, sms-øjenbryn eller kulturtrætte tændstikmænd, der læner sig op ad hinanden? Uanset hvad man ser og får associationer til, er kulturhovedstadens logo nemt at genkende. Man skal ikke se meget af en skrå streg for at forstå, hvem afsenderen er. Identiteten er baseret på to åbne A’er, der er taget fra Aarhus’ nye gamle og internationale stavemåde.

Logoet er alene lavet af skrifttegn og oven i købet nogle af de skråstreger, vi primært bruger i internetadresser. Dermed har det en samtidig og meget digital fornemmelse. Det er tillige et logo, man selv ville kunne skabe i en kort besked på sin telefon. Dermed er der også tydeligt lagt vægt på, at det skal fungere i den digitale kommunikation, frem for i en grafisk sammenhæng.

Det er dannet af tegn i skrifttypen Flavin, der er skabt af den engelske tegnestue A2 Type. De udviklede oprindelig skrifttypen til en retrospektiv udstilling med lyskunstneren Dan Flavin på Hayward Gallery i 2006. For at mime hans billedkunst ligner skrifttypen former, der kunne være fremstillet af bøjede lysstofrør.

De afrundede pinde er altså inspireret af lysstofrør, og enkelheden gør, at det er nemt at præge logoet i f.eks. betonsten, som det er sket i en udskiftning af belægningssten i midtbyen.

Som EU's farver

De primære farver, logoet optræder i på net og i tryksager, er grå, hvid eller blå som EU’s farve.

Til de grafiske versioner på plakater og i annoncer, hvor der zoomes ind på skråstregerne, findes variationer med en palet af magenta, turkis og lilla og deres komplementære farver, grøn, rød og orange. Farverne anvendes ofte i graduerede forløb inde i de forstørrede /\/\’er, der så kan minde om regnbuer, fyrværkeri eller en halvsmeltet sodavandsis med hilsner til Per Arnoldis fornemmelse for enkle former og komplementære farver.

Er det lyssværd, sms-øjenbryn eller kulturtrætte tændstikmænd, der læner sig op ad hinanden?

Det er sjældent særlig kønt, når der skrues op for kulørerne på logoet, men de minimale former og åbne dobbelt-A’er er fri af specifikke associationer – de er moderne, afrundede og åbne for fortolkning.

Logoet ligner ikke umiddelbart noget andet, og man skal blot se en lille del af dets afrundede skrå stave for at genkende det.

Og det er trods alt den vigtigste funktion, en designidentitet skal have.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden