Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Kåre Viemose (pressefoto)
Foto: Kåre Viemose (pressefoto)
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dunkelt kunstværk i Aarhus får 11 besøgende til at falde i vandet

Kunstværk i Aarhus kan blive en våd oplevelse, fordi det er omgivet af et bassin i et mørkt rum.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forestil dig, at du er omgivet af lys og står foran et gardin. Du træder nogle skridt frem, går forbi gardinet, og nu er du i et nyt rum. Væggene er dunkle og koksgrå. Kun de hvide træplader, som du går på, minder dig om der, hvor du var. Blide bølger summer frem og tilbage. Her er rart. Det føles trygt, men også truende.

Det er rammen, som gæster på Kunsthal Aarhus bliver præsenteret for. Siden 20. januar har de udstillet videoinstallationen What the Heart Wants, skabt af den belgisk-amerikanske kunstner Cécile B. Evans.

Og der er tale om lidt af et vand–vittigt kunstværk. På bare en måned er 11 besøgende faldet i det vand, der omgiver kunstværket. Senest skete det tirsdag, hvor en ældre dame røg i bassinet og blev helt våd. En anden gang var der en ung fyr, der ville hoppe fra et hjørne til et andet, men i stedet fik våde fødder.

Skal få os væk fra hverdagen

For at komme ud til kunstværket og et lærred, hvor videoer vises, skal de besøgende gå på en hvid catwalk i det dunkle rum. Rundt om catwalken er der et bassin med en sort bund. I alt er der 77.000 liter vand i bassinet, som har en dybde på 35 centimeter

Værket er en 41 minutter lang film, der består af animationer og virkelige optagelser. Formålet er at skabe et miljø, der får gæsterne til at trække sig tilbage fra en larmende verden, hvor vi mennesker i høj grad lader os stresse af moderne teknologi.

Derfor er det et bevidst valg fra kunstnerens side, at gæsterne ikke som udgangspunkt bliver oplyst, at de skal være omgivet af vand. Andreo Michaelo Mielczarek, museets kommunikations– og PR-ansvarlige, understreger dog, at sikkerheden er i top.

»Værket skal ses, men kort sagt blander det på en særlig måde virtual reality og menneskelige følelser«, siger Andreo Michaelo Mielczarek og uddyber:

»Det skal få os væk fra den travle hverdag. Vi træder ind i et miljø, en hule, der har en beroligende effekt. Ude på broen – for enden af catwalken – kan ti mennesker sidde på puder og observere videoinstallationen. Vandet er så sort og symboliserer derved noget, vi ikke kan kontrollere«.

100 faldt i Berlin

Værket af Cécile B. Evans blev oprindelig udstillet under den 9. Berlinbiennale i 2016. Dengang faldt cirka 100 mennesker i vandet, og det skete især under åbningen, hvor der var mange mennesker. Bagefter blev der sat afskærmninger op, men det forhindrede ikke folk i at ryge i vandet.

»Vi mennesker er nysgerrige. Når vores gæster oplever værket, har de svært ved at tro, at de er omgivet af vand. Det gør, at nogle bare må finde ud af, om det rent faktisk er sandt«, siger Andreo Michaelo Mielczarek.

Videoinstallationen er udstillet samtidig med værket Pixel Collage af Thomas Hirschhorn fra Schweiz. På cirka en måned har der været 4.000 publikummer, og det bliver betegnet som en succes, fordi museet i gennemsnit havde 3.200 besøgende om måneden i 2016.

Efter at der første gang var en person, der faldt i vandet, valgte Kunsthal Aarhus at sætte et skilt op. De besøgende skal henvende sig i museets café, hvor de bliver oplyst om bassinet, inden de går ind til selve værket.

What the Heart Wants kan opleves til den 19. marts. Der er gratis adgang til Kunsthal Aarhus.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden