0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Kunstner fra St. Croix til danskerne: Jeg mener faktisk, alle burde sige undskyld

Danmark bør gøre op med sit »koloniale hukommelsestab« og sin slavefortid, mener kunstneren La Vaughn Belle fra St. Croix, som nu åbner en soloudstilling i København. Det er nødvendigt, at vi heler fortidens traumer, siger hun. For ellers får de lov til at påvirke nutiden.

FOR ABONNENTER

Efter kraftige regnskyl kommer de frem. Af jorden, på stranden, i rendestenen. Gamle skår af hvidt porcelæn med blå blomster. Små musselmalede levn fra kolonitiden, fra dengang de tre caribiske øer Saint Croix, Saint Thomas og Saint John var under dansk koloniherredømme.

Skårene er det, der er tilbage af det fine porcelæn, danske plantageejere fra slutningen af 1700-tallet fik sejlet til deres store huse på sukkerplantagerne, så de kunne spise standsmæssigt, mens slavegjorte kvinder, mænd og børn knoklede på markerne udenfor. Under brutale, umenneskelige forhold.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts