0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad tænker du, når du ser et menneske med et modermærke i ansigtet? Ser du mærket eller mennesket først?

I en fotoserie, der for tiden kan opleves på en udstilling på Frederiksborg Slot, har den danske fotograf Linda Hansen fotograferet en række mennesker med modermærker af typen Naevus flammeus.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I Nathaniel Hawthornes berømte novelle ’Modermærket’ fra 1843 bliver hovedpersonen Aylmer besat af et modermærke på sin kone Georgianas hals. Før så han kun hendes, for ham, fejlfri skønhed, halsens ubrudte linjer. Nu kan han ikke hæfte sig ved andet end mærket, når han kigger på hende. Og det gør ham mere og mere skør.

I billedserien ’Naevus flammeus’, der for tiden kan opleves i en ny udstilling på Frederiksborg Slot i Hillerød, har den danske fotograf Linda Hansen fotograferet en række mennesker med modermærker af typen Naevus flammeus. De er ikke små mørke prikker som mærket på Georgianas hals. De er større, mere ujævne. Farven er dybrød, nærmest violet, og mærkerne sidder oftest i ansigtet.

Linda Hansen er med fotoserien interesseret i at undersøge, hvordan andre mennesker ser et menneske med et mærke i ansigtet. Ser vi mennesket eller mærket først? Har modermærkets størrelse en betydning?

Betragtningerne går også den anden vej. Følelsen af omverdenens blikke kan nemt følge med, når man bærer rundt på et Naevus flammeus. Som Aylmers perfektionistiske besættelse af det, der er anderledes. Det ydre, som ender med at sætte sig i vejen for det indre.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter