I sommer i Salzburg havde han sat Salome til at vade barfodet rundt i et bassin med mælk, inden hun skulle bakse med det afskårne hoved af en sort hingst. Forestillingens visuelle effekter var så stærke, at instruktøren Romeo Castelluccis iscenesættelse af Strauss’ højspændte operadrama om teenageprinsessen, der forlanger Johannes Døbers hoved på et fad, blev sommerens mest omtalte oplevelse ved Salzburgfestspillene.
I Bruxelles, hvor man på La Monnaie-operaen fra tirsdag i denne uge har kunnet opleve Castelluccis bud på ’Tryllefløjten’, er der nærmest oprør. Ikke fordi anmelderne ikke kan lide forestillingen. De er bare i chok, skriver avisen De Morgen, der kalder den »en intens opdatering af Mozart.«
Den flamsksprogede avis mener, at det, Romeo Castellucci tilbyder, slet ikke kan kaldes en fortolkning i traditionel forstand. »Det er en række billeder, situationer og symboler, der illustrerer ideologien bag Mozarts musik«.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind