Kig godt på tallene i grafikken nedenfor.
Det er tre af de mest markante eksempler på, hvordan emner som race, seksualitet og køn er blevet en integreret del af mainstreamkulturen i USA de seneste år. Udviklingen viser, at identitetspolitik er mere end bare akademisk teori på universiteterne; det er også et middel til at tjene penge og få mange spaltemeter omtale.
Beyoncés racepolitiske og feministiske ’Lemonade’-album blev nomineret til hele ni Grammys og den efterfølgende tur blev en megasællert. Superheltefilmen ’Black Panther’ har slået mange salgsrekorder.
Og Nikes aktier nåede deres højeste kurs nogensinde, efter at selskabet i september gjorde NFL-spilleren Colin Kaepernick til ansigtet udadtil på en ny kampagne. Kaepernick var blandt de første til at hidse Donald Trump op ved at knæle under nationalmelodien før kampene for at protestere mod manglende rettigheder for sorte i USA. Nikes aktiekurs er faldet lidt siden grundet situationen på verdensmarkedet, men er på vej opad igen.
I filmbranchen har debatten om både kvinders og etniske minoriteters repræsentation på det store lærred været i gang i årevis. Men før sidste år var der aldrig en film udelukkende med sorte skuespillere, der havde fået en Oscar som bedste film. Det ændrede dramaet ’Moonlight’ på, da filmen fik prisen i 2017.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her