0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad har Bagedysten til fælles med Beyoncé og 'Black Panther'? De viser, at identitetspolitik er blevet en pengemaskine

T-shirts med feministiske slogans, blockbustere med kvindelige helte og popmusik om raceproblemer. Identitetspolitikken har indtaget populærkulturen, og for virksomheder er der masser af penge i at fokusere på emner som køn, race og seksualitet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Chris Pizzello/AP
Foto: Chris Pizzello/AP
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kig godt på tallene i grafikken nedenfor.

Det er tre af de mest markante eksempler på, hvordan emner som race, seksualitet og køn er blevet en integreret del af mainstreamkulturen i USA de seneste år. Udviklingen viser, at identitetspolitik er mere end bare akademisk teori på universiteterne; det er også et middel til at tjene penge og få mange spaltemeter omtale.

Beyoncés racepolitiske og feministiske ’Lemonade’-album blev nomineret til hele ni Grammys og den efterfølgende tur blev en megasællert. Superheltefilmen ’Black Panther’ har slået mange salgsrekorder.

Og Nikes aktier nåede deres højeste kurs nogensinde, efter at selskabet i september gjorde NFL-spilleren Colin Kaepernick til ansigtet udadtil på en ny kampagne. Kaepernick var blandt de første til at hidse Donald Trump op ved at knæle under nationalmelodien før kampene for at protestere mod manglende rettigheder for sorte i USA. Nikes aktiekurs er faldet lidt siden grundet situationen på verdensmarkedet, men er på vej opad igen.

I filmbranchen har debatten om både kvinders og etniske minoriteters repræsentation på det store lærred været i gang i årevis. Men før sidste år var der aldrig en film udelukkende med sorte skuespillere, der havde fået en Oscar som bedste film. Det ændrede dramaet ’Moonlight’ på, da filmen fik prisen i 2017.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere