Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Influencerne tjener fedt på at være venner med dig: Men kan du stole på en reklamesøjle?

Youtubere, instagrammere og bloggere bliver brugt til at sælge alt fra tøj til lejligheder og kulturbegivenheder. For ved at skabe relationer til deres følgere, rammer de langt mere præcist med kommercielle og politiske budskaber. Men når de særligt henvender sig til de unge, er det ikke ligegyldigt, om de tydeligt fortæller, hvornår deres populære holdninger og bedømmelser er betalt indhold.

FOR ABONNENTER

Da Knuthenborg Safaripark åbnede deres helt nye dinosaurpark i sommer, var der ud over en lille håndfuld pressefotografer og journalister en stor mængde mennesker, der flokkedes om et bord med goodiebags. Alle tog de løbende selfies af dem selv og deres børn, mens de stod under den brølende robottyrannosaurus.

Men det var ikke helt almindelige mennesker, der legede palæontologer i udgravningssandkassen. De var alle det, man populært kalder influencere. Meningspåvirkere eller levende reklamesøjler, der var blevet inviteret for at skabe en anderledes form for omtale af parkens nye millionsatsning. En form for markedsføring, hvor man ikke hyrer et professionelt pr-bureau til at designe en reklame til avisernes papirsider eller tv-kanalernes reklameblokke. I stedet udnytter man kendte menneskers netværk til at ramme en langt mere specifik målgruppe på en mere personlig måde.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden