Influencerne tjener fedt på at være venner med dig: Men kan du stole på en reklamesøjle?

Youtubere, instagrammere og bloggere bliver brugt til at sælge alt fra tøj til lejligheder og kulturbegivenheder. For ved at skabe relationer til deres følgere, rammer de langt mere præcist med kommercielle og politiske budskaber. Men når de særligt henvender sig til de unge, er det ikke ligegyldigt, om de tydeligt fortæller, hvornår deres populære holdninger og bedømmelser er betalt indhold.

FOR ABONNENTER

Da Knuthenborg Safaripark åbnede deres helt nye dinosaurpark i sommer, var der ud over en lille håndfuld pressefotografer og journalister en stor mængde mennesker, der flokkedes om et bord med goodiebags. Alle tog de løbende selfies af dem selv og deres børn, mens de stod under den brølende robottyrannosaurus.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce