Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Komponisten er klonet, så der er masser af Tjajkovskijer på scenen i den aktuelle opsætning af 'Spar Dame' i London.
PR-foto: Karl og Monika Forster

Komponisten er klonet, så der er masser af Tjajkovskijer på scenen i den aktuelle opsætning af 'Spar Dame' i London.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Operaen var »så skør og dunkel, at det forvirrede publikum ikke engang kunne mønstre viljen til at buhe«

I London er de bare ikke vilde med vidtløftige fortolkninger af kendte operaer. På Royal Opera House er Stefan Herheims iscenesættelse af Tjajkovskijs ’Spar Dame’ et flop.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Komponisten Tjajkovskij levede et vanskeligt liv.

Som homoseksuel i 1800-tallet kunne han ikke være åben om sin seksualitet. Der er diskussion af, hvordan han døde, men for den norske topinstruktør Stefan Herheim står det klart, at det skyldtes indtagelse af et glas isvand inficeret med kolerabakterier, som komponisten drak med vilje. Den ærefulde udvej, hvis ikke han ville skandaliseres offentligt.

Med denne teori som udgangspunkt har Herheim taget et radikalt greb om Tjajkovskijs opera ’Spar Dame’, der fortæller den tragiske historie om den unge officer Hermann, som mister kæreste, forstand og til sidst livet på grund af kortspil. I stedet for at koncentrere sig om Hermanns skæbne har Herheim ladet komponisten Tjajkovskij fuldstændigt erobre scenen, og efter premieren i Amsterdam for to år siden blev forestillingen hyldet. Næsten samtlige medvirkende er klædt ud som den russiske komponist, og alle render rundt med et glas vand.

Men englænderne er not amused. The Guardians anmelder giver bare to ud af fem mulige stjerner. Hun mener, Herheim bruger al sin opmærksomhed på Tjajkovskij og glemmer operaen. Til gengæld har hun ros til Philipp Fürhofers scenografi, der får menneskemængder til at dukke op »som ved magi«. Af sangerne er det imidlertid kun barytonen Vladimir Stojanov, der synger Tjajkovskij, hun kan lide. Hverken sopranen Eva-Maria Westbroek eller tenoren Aleksanders Antonenko i operaens hovedroller vækker begejstring.

Instruktøren rammer ved siden af

The Telegraph holder sig også på de to stjerner og kalder opsætningen »så skør og dunkel, at det forvirrede publikum ikke engang kunne mønstre viljen til at buhe«.

Heller ikke det respekterede netmedie Bachtrack var positivt stemt efter den første opførelse på Royal Opera House i søndags. »På mig virker det indlysende, at ethvert kunstværk er en interaktion mellem skaberen og det skabte, og tre timer var frygtelig lang tid konstant at blive mindet om det i«, skriver Bachtracks anmelder.

Selv briternes svar på Information, The Independent, er enig i, at Herheim rammer ved siden af. Når avisen alligevel kravler op på tre stjerner, skyldes det Herheims klare talent for personinstruktion – og så sangerne: »Bortset fra Aleksanders Antonenkos smerteligt hårdtklingende Hermann er al sangen enten god eller fremragende«, skriver avisen, der runder af med at sige, at forestillingen trods »iscenesættelsens perversitet er et show, man skal se«.

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden