Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

»Du er en midaldrende key account manager iført dit livs første heldragt i lycra. Og du skal fandeme bare forbi folket på cykelstien«. Sådan lød et af mange opdrag til Ena Spottag, da billederne til denne artikel skulle tages.

Succes-skuespilleren Ena Spottag udfordrer de klassiske kvindeidealer: »Jeg havde ikke troet, at folk overhovedet gad se på sådan en som mig«

Hvis nogen putter Ena Spottag i en kasse, sparker hun låget af. For hvem siger, at man ikke kan spille Ofelia, selv om man langt fra er prototypen på den spinkle yndefulde skuespillerinde? At man ikke kan klæde sig som en dreng, når man er en pige? Eller at man ikke kan være med i ’Vild med dans’, når man lige har vundet en Reumert? I kraft af sine kurver er skuespilleren blevet en både frivillig og ufrivillig opponent til branchens kvindeideal.

FOR ABONNENTER

Fra 9.februar kan hun opleves på Edison i Rune David Grues iscenesættelse af den tyske filosof og pessimist Arthur Schopenhauers manuskript ’Kunsten at være lykkelig’, som er en slags selvhjælpsbog, der oplister en række leveregler for, hvordan livet kan gøres så tåleligt som muligt. Ifølge Schopenhauer er et lykkeligt liv kun lig med at leve mindst muligt ulykkeligt. Urealistiske drømmerier er tidsspild. Man skal kende sine begrænsninger. Lykken opnås bedst ved at acceptere, at livet ikke er mere end bare det at leve.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden