0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Her er lobbyisternes nyeste våben: Maskiner er ikke klogere end mennesker, og det kan man udnytte

Digitale teknologier har gjort det muligt at føre politiske kampagner i et helt nyt omfang, viser aktuel lobbykrig i EU. Manipulation af søgeresultater er lobbyisternes nyeste våben, siger professor.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forestil dig, at to politikere stiller op til et demokratisk valg til posten som statsminister.

Den ene kandidat får alle sine gode gerninger og succeser bragt øverst i de søgeresultater, der dukker op, når vælgerne søger på politikeren på Google eller andre nettjenester. Den anden kandidat får derimod udstillet sine allerværste fiaskoer og gerninger i toppen af søgeresultaterne.

»Så er det klart, at den første har lettere ved at vinde«, siger Mikkel Flyverbom, der er professor på Copenhagen Business School med speciale i kommunikation og digitale teknologier.

Dette er ikke kun et tænkt scenarie. Lobbyister bruger i stigende grad teknisk viden om algoritmerne og mekanismerne bag de dominerende nettjenester til at sørge for, at almindelige mennesker for eksempel udelukkende møder negative artikler eller videoer om en sag på Google og andre tjenester, så det kun er én side af sagen, der dukker op.

Det er et ekstremt magtfuldt værktøj i en digital verden, hvor folk i høj grad finder deres informationer gennem for eksempel Googles søgemaskine, siger professoren, der netop har udgivet en videnskabelig artikel om emnet.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter