Siden de første store demonstrationer 17. november sidste år har De Gule Veste sat dagsordenen i Frankrig, og politikerne samt en hærskare af politiske eksperter kommenterer dagligt udviklingen, som nu også får en række kunstnere til at reagere.
En af dem er den tyske instruktør Thomas Ostermeier, som lægger billeder af De Gule Veste og deres aktioner ind i teaterstykket ’Retour à Reims’, som i disse dage bliver opført i Espace Cardin i Paris.
Stykket bygger på sociologen og forfatteren Didier Eribons selvbiografiske bog med samme titel, som ud over et rystende opgør med en familie, forfatteren brød med som meget ung, også beskriver hans gensyn med et arbejdermiljø, som krisen og arbejdsløsheden har marginaliseret og kastet i armene på det nationalistiske højre.
»Det er en bevægelse, som ikke vil have en leder, som er dødtræt af foragten og kynismen, og som har den dybeste mistillid til magthaverne«, sagde Thomas Ostermeier ved præsentationen af stykket forleden til radiostationen France Inter med henvisning til De Gule Veste.
»Det har meget at gøre med det, Didier Eribon skriver om i sin tekst«.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her