0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Firmaerne bag Fortnite og andre spilsucceser underbetaler og fyrer medarbejdere, mens topchefer scorer kassen

Efter det bedste år i spilindustrien nogensinde har de mange folk, der dagligt knokler for at udvikle spillene, aldrig haft det værre. Nyhedsredaktør på internationalt spilmedie foreslår, at spilbranchen for alvor opretter fagforeninger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
René Schütze/Fotograf René Schütze
Foto: René Schütze/Fotograf René Schütze
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det har i mange år været kendt, at forholdene i spilindustrien – særligt i USA – ikke just var fordelagtige for de mange hårdtarbejdende ansatte. For nu at sige det pænt.

Men når 2018 blev året, hvor den globale spilindustri omsatte for knap 900 milliarder kroner, skulle man måske tro, at lønnen og arbejdsforholdene ville højnes tilsvarende. Specielt hos de største spilproducenter som for eksempel Epic Games, der står bag succesen Fortnite, Rockstar Games, der lavede sidste års cowboyhit Red Dead Redemption 2 eller Activision Blizzard, der publicerer det populære skydespil Call of Duty.

Det er dog ikke tilfældet.

Der har tværtimod været historier om, at nogle ansatte arbejder op mod 100 timer om ugen for at få spillene færdige, mens spiltestere flere steder betales så lidt som 66 kroner i timen. I februar kom den nyhed så, som endnu en gang har rejst diskussionen om, hvorvidt de amerikanske spildesignere bør danne fagforeninger.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter