0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sofia Busk
Foto: Sofia Busk

Arkiv: Kristian von Hornsleth på sit værksted, der ligger et hemmeligt sted på Københavns vestegn. »Kunst er slet ikke så værdifuldt som nogle vil gøre det til,« siger Kristian von Hornsleth, der aldrig vil sætte livet på spil i kunstens navn. Foto: Sofia Busk

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hornsleth udstiller London-hjemløse i glasmontrer i Randers

Fire hjemløse flyves fra London til Randers for at blive udstillet. Kunster Kristian von Hornsleth står bag.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kunstneren Kristian von Hornsleth får i weekenden fløjet fire hjemløse narkomaner fra London til Randers for at udstille dem i glasmontrer.

Det sker i forbindelse med en ny udstilling på Randers Kunstmuseum.

Udstillingen skal vise menneskets undergang, lyder det.

De fire hjemløse kommer fra forskellige baggrunde. De har dog afhængigheden af crack eller heroin til fælles. Det er desuden første gang, at de forlader England.

De medbringer metadon, så de ikke får abstinenser, mens de er udstillede, og Hornsleth har sørget for hotelovernatning i Randers midtby.

Kristian von Hornsleth har ikke betænkeligheder ved at udstille mennesker i glasmontrer.

»Konklusionen er, at hvis nogen bliver forarget over det, er det dem, som har et problem. Det er dem, der har valgt nogle uduelige politikere og statsledere ind, der gør, at vi overhovedet har hjemløse.

»Så hvem har problemet her?

De hjemløse får halvdelen af prisen fra de værker, som de med på. Han fortæller, at de ind til videre allerede har fået 30.000 kroner.

Han mener dog ikke, at pengene har været vigtige for deres deltagelse.

»Nej, de har selv sagt, at pengene ikke betyder noget. Det er rart, at de er der. Det er en slags smøremiddel til deres dagligdag.

»I virkeligheden handler det om, at de hjemløse er med, fordi de forstår, at de er et slags billede og symbol på et forfejlet velfærdssystem, en forfejlet socialpolitik og en forfejlet fordeling af verdens goder, siger han.

Det er i øvrigt første gang, at provokunstneren udstiller på et dansk kunstmuseum.

Hornsleth har ofte været i vælten for sine provokerende værker. Blandt andet fik han i 2006 en hel landsby i Uganda til at tage efternavnet Hornsleth i bytte for geder og grise.

Og i 2008 oprettede han et våbeninvesteringsfirma og solgte våbenaktier til danskerne.

De hjemløse vil kun blive udstillet den første weekend af udstillingen, der varer fra 12. april til 28. juli. Her vil en del af Hornsleth tidligere arbejde også kunne opleves.

Udstillingen har navnet SUPER CRASH og er delt op i ni rum, der hver især viser en vinkel på den menneskelige undergang, som Hornsleth forudser i fremtiden.

En del af hjemløseprojektet er også, at det bliver muligt at købe en gps-tracker, hvor man kan overvåge de hjemløses færden rundt i Londons gader, når de vender tilbage.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…

Forsiden