Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ai-Das skabere beskriver hende som »verdens første ultrarealistiske menneskelignende robotkunstner«.
Foto: Matthew Stock/Ritzau Scanpix

Ai-Das skabere beskriver hende som »verdens første ultrarealistiske menneskelignende robotkunstner«.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hun ligner Kim Kardashians ukendte søster: Her er kunstnerrobotten, der allerede har solgt værker for over 6 millioner kroner

Det er forskere på det britiske topuniversitet Oxford, der har programmeret den menneskelignende robot Ai-Da med de kunstneriske evner og det smukke ydre.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hun har fyldige læber, langt brunt hår og velplejede øjenbryn. Hun ligner lidt Kim Kardashians ukendte søster, siger de, der har set hende.

Men det er jo også nemt nok, når håret slet ikke vokser eller for den sags skyld filtrer. Ai-Da, som hun hedder, er en robot, der ganske nøje ligner et menneske. Det, der kaldes en humanoid. Egentlig er det først, når blikket falder på hendes lange metalliske arme, at hun rigtig er til at gennemskue.

Og hun ligner ikke bare. Ai-Da, der er opkaldt efter den første kvindelige programmør, Ada Lovelace, gør sig også i noget så menneskeligt som kunstens verden. Hun tegner og maler og gør det så godt, at hun allerede har solgt kunst for omkring 1 million dollars, cirka 6,6 millioner kroner.

Dét endda før hendes første kunstneriske udstilling. Den åbnede onsdag 12. juni på St. Barns College på Oxford University, hvor hendes værker vil være at se frem til begyndelsen af juli, skriver Artnet.com.

Galleridirektør og opfinder Aidan Meller (ham til højre) præsenterer Ai-Da og et oliemaleri.
Foto: Niklas Halle'n/Ritzau Scanpix

Galleridirektør og opfinder Aidan Meller (ham til højre) præsenterer Ai-Da og et oliemaleri.

Og her kan man se både tegninger, malerier og skulpturer. I virkeligheden er det en smule snyd, for Ai-Da kan hverken male eller forme skulpturer. Hun kan alene tegne, og tegningerne bliver så ved hjælp af et computerprogram omdannet til et abstrakt motiv, som et rigtigt menneske, kunstneren Suzie Emery, så giver en fysisk form. Tegningerne bliver også 3D-printet i voks i Sverige og siden støbt i bronze.

Al den software, som har lært Ai-Da at bevæge armene og tegne, er udviklet af et hold forskere fra det britiske topuniversitet. Og de mange millioner fra salget af hendes værker går fortrinsvis til at finansiere projektet.

Hendes skabere beskriver hende som »den første ultrarealistiske menneskelignende robotkunstner«. Og det er ikke tilfældigt, at Ai-Da ser ud, som hun gør. Hun skal nemlig bryde med stereotyperne i en kunstverden, som traditionelt har været domineret af mænd, skriver Artnews.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden