Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Maud Lervik
Foto: Maud Lervik

Om sine værker siger videokunstneren Helene Nymann , at de tit starter som en kombination af billeder, af noget, som hun har læst, hørt eller rørt ved. Først når disse sanseindtryk finder sammen, danner der sig en form, noget, hun kan gå videre med. Når hun mediterede, oplevede hun, at hun kom i kontakt med en indre billedverden, som hun kunne bruge i sin kunst.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hun var den første kvindelige kunstner med en udstilling på The New Museum. Nu forsker hun i digitale medier og hukommelse

Helene Nymann havde en ganske særlig partner, da hun lavede sine første videofilm: sin egen underbevidsthed. Den, der gemte på alle de billeder, som kunne kaldes frem, når hun mediterede. Nu skal kunstneren undersøge, hvordan vi bærer os ad med at huske gennem kunsten.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Helene Nymann er ikke bange for at indrømme det: Hun har en svaghed for film. Især gyserfilm. Da hun opholdt sig på Goldsmiths, en kreativ kunstskole under University of London, pløjede hun skolens filmbibliotek igennem. Men når sandheden skal frem, laver hun selv en anden slags film.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden