Hvad er det dog for en mor, der kan slå sit eget barn ihjel? Det er, foruden Euripides’ Medea, Toni Morrisons Sethe. Hvor forskellige omstændighederne end er for den forsmåede kongedatter Medea i den græske tragedie af samme navn og slavekvinden Sethe i den amerikanske nyklassiker ’Elskede’ fra 1987, så er det dramatiske drive det grundspørgsmål, man som læser ruller søvnløs rundt i sengen over, alligevel det samme: hvorfor?
Slaveriets grusomhed, fornedrelse, ufrihed og fremtidsløse perspektiver er det, der får kvinden Sethe til at tage livet af sin datter i 1800-tallets Amerika. Hun vil spare den lille pige for pinsler,der er værre end døden. Men Sethe sparer dermed ikke sig selv, fortiden går igen, levende og døde blander sig i et søvngængeragtigt, fascinerende og martret kor, mange år efter at hun selv er sluppet ud af de fysiske lænker.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind