De har set den i Frankfurt og i London, og nu er det Københavns tur. Barrie Koskys iscenesættelse af ’Carmen’ har vakt opsigt og diskussion på europæiske scener i de seneste tre år, for det her er en ’Carmen’ som ikke nogen anden. For mange lige så chokerende, som operaen var i Paris, dengang den havde premiere for snart 150 år siden.
Men man kan også spørge: Er det her overhovedet Bizets berømte opera? Eller sidder vi og ser på en eller anden grotesk teatermaskine, der simpelthen har spist Bizets opera med hud og hår, og som nu spytter musikken ud igen i bidder, mens ordene er slugt og forsvundet?
For det er én af overraskelserne i denne ’Carmen’. At den talte dialog er stort set pist væk. Ofret til fordel for et spektakulært, men meget langt danseshow styret af en højttalerstemme, der konstant hvisker publikum i øret med det, der måske i virkeligheden er fortællingen om fabriksarbejderen og voldskvinden Carmencita.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind