0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Saftig, trodsig Carmen har intet imod at sparke leveren i smadder på en anden kvinde i Operaen

Omdiskuteret udgave af Bizets kendte opera er både spektakulær og for lang.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Camilla Winter
Foto: Camilla Winter

Med sin ’Carmen’-maskine har Barrie Kosky sendt operahistoriens mest kendte kvinde i evigt kredsløb. Resultatet er ikke nogen klassisk ’Carmen’, og med sine mere end tre timer er forestillingen for lang.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De har set den i Frankfurt og i London, og nu er det Københavns tur. Barrie Koskys iscenesættelse af ’Carmen’ har vakt opsigt og diskussion på europæiske scener i de seneste tre år, for det her er en ’Carmen’ som ikke nogen anden. For mange lige så chokerende, som operaen var i Paris, dengang den havde premiere for snart 150 år siden.

Men man kan også spørge: Er det her overhovedet Bizets berømte opera? Eller sidder vi og ser på en eller anden grotesk teatermaskine, der simpelthen har spist Bizets opera med hud og hår, og som nu spytter musikken ud igen i bidder, mens ordene er slugt og forsvundet?

For det er én af overraskelserne i denne ’Carmen’. At den talte dialog er stort set pist væk. Ofret til fordel for et spektakulært, men meget langt danseshow styret af en højttalerstemme, der konstant hvisker publikum i øret med det, der måske i virkeligheden er fortællingen om fabriksarbejderen og voldskvinden Carmencita.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce