0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
© Steve Mcqueen & Tate/Photography @ Tate
Foto: © Steve Mcqueen & Tate/Photography @ Tate
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Største udstilling af klassebilleder nogensinde: Museum udstiller 76.000 skolebørn, og de har alle én ting til fælles

Den britiske filminstruktør Steve McQueen har fået ideen til det usædvanlige projekt, der kan opleves på Tate Britian i London.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kunst. ’Year 3’ på Tate Britain i London må være den suverænt største udstilling af klassebilleder, der nogensinde er blevet vist på et kunstmuseum.

Eller af portrætter, for begynder man at tælle efter, må der være fotografier af omkring 76.000 skolebørn, alle i selskab med deres klasselærer.

Eleverne har én ting til fælles: De er alle sammen fra tredje klassetrin, for det har Steve McQueen bestemt. I den klasse begynder børn nemlig typisk så småt at forvandle sig til voksne.

Man behøver blot at se på fotografiet, så bliver man næsten overbevist. Næsten.

© Steve Mcqueen & Tate
Foto: © Steve Mcqueen & Tate

Ideen til det usædvanlige projekt stammer fra Steve McQueen, der slet ikke er den amerikanske filmskuespiller kendt fra ’Bullitt’, ’Den store Flugt’ og ’Papillon’, men den britiske instruktør af samme navn, der bl.a. gav os filmen ’Twelve Years a Slave’.

Modellerne til fotografierne er hentet fra cirka 3000 skoler, og for to af dem er disse fotografier af særlig betydning. Da det såkaldte Greenfell Tower i North Kensington brød i brand for to år siden, bredte branden sig til skolerne Avondale Park og Thomas Jones, og 71 mennesker mistede livet, deriblandt 19 børn.

© Steve Mcqueen & Tate
Foto: © Steve Mcqueen & Tate

Trods den tragiske begivenhed har også disse to institutioner valgt at tage del i et projekt, som millionbyens borgere umuligt kan overse, idet der er sat mere end 600 plakater op.

Dermed har Tate Britain forberedt sig på et stort rykind af ganske unge museumsgæster, for hvem vil – uanset køn og alder – ikke gerne se sig selv repræsenteret på et museum.

Det har de muligheden for til 18. november.

© Steve Mcqueen & Tate/Photography @ Tate
Foto: © Steve Mcqueen & Tate/Photography @ Tate

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden