Der er noget rørende ved situationen: Tre musikere, der giver koncert i en kæmpestor, tom koncertsal. Fordi de bare så gerne vil spille.
Når Torsdagskoncerterne lykkes, under de specielle omstændigheder, de for tiden afholdes under, kan de være fantastiske, empatiske og virkelig smukke. Det viste sig i denne uge, hvor klavertrioen Trio con Brio – et af Danmarks stærkeste internationale kammerensembler – spillede musik fra tiden omkring den spanske syge.
Trio con Brio havde ikke givet koncert siden nedlukningen, fortalte de i samtale med aftenens P2-koncertvært, der var den eneste foruden musikerne i salen. Men de spillede for alle os hjemme i stuerne. »Vi kan ikke se jer, men vi kan mærke, I er derude,« sagde trioens pianist, Jens Elvekjær. Og så sluttede musikerne koncerten af med et ekstranummer ved at strø om sig med tryllestøv fra Dvoráks vidunderlige ’Dumky’-trio.
Det var så rart! Bedst som man sad derhjemme og følte trang til at klappe massivt efter et velspillet, begavet sammensat koncertforløb, fik man det ekstranummer, man så gerne ville have bedt om, hvis man havde været i rum med musikerne. Fordi de tre musikere kunne mærke, at vi var der.
Trio con Brio er for to tredjedels vedkommende del af DR SymfoniOrkestret. Violinisten Soo-Jin Hong og hendes søster, cellisten Soo-Kyung Hong, er begge koncertmestre i orkestret. Det affødte en optakt til koncerten på P2, hvor vært Mathias Hammer i dejligt rolige vendinger indførte lytterne i, hvad søsterskab er for en størrelse.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her