0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sådan ser der ud i en kvindes liv, når det har mistet sin mening

I en lagerhal i Aarhus kan man lige nu opleve et bud på en coronasikret, coronainspireret forestilling, der gør dig som publikum meget ensom.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Bach
Foto: Anders Bach

Publikum kan se ned på fem forskellige udgaver af kvinden, som går rundt i lejligheden. Samtidig. Alle fem klædt i sort. Ens, men alligevel forskellige.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det varer kun en time, men det føles som to. For hver tone og hvert ord er fyldt med smerte. Hvis du, trods næsten et halvt år med afsavn og mere tid alene, end du var vant til, er klar til sådan en forestilling, så er dette en anbefaling. For det musikdramatiske værk ’I går og i morgen’ er en intens, velsunget og velspillet oplevelse. Men det er ikke godt humør, et smil eller bare en afslappet udånding, Den Jyske Opera i denne weekend tilbyder efter en periode, hvor de selv har måttet aflyse store forestillinger netop på grund af coronasituationen.

En kvinde har engang følt sig fortabt i verden. En mand kom og satte sig ved siden af hende på bænken i den forblæste park. Han tog hende med hjem, lavede te til hende og spillede en plade med sange af den romantiske komponist Robert Schumann.

De to blev gift. Boede sammen i en lejlighed, tog på passioneret bryllupsrejse til Paris og havde et liv sammen, indtil ægteskabet gik skævt, og han en dag tog bilen og kørte sin vej. Kvinden er aldrig kommet sig over det. Men hvor lang tid er der gået, siden manden forlod hende? Et par dage? Nogle måneder? Mange år? Det finder vi ikke ud af, for kvinden kan ikke længere selv huske det. Faktisk er hun ikke engang enig med sig selv om hans øjen- og hårfarve længere.

Der er intenst fokus på coronasikkerheden ved opførelserne, hvor pile på gulvet og personale med visir viser vej ind og ud af hallen. Hver enkelt publikummer til forestillingen sidder spærret inde i sin egen coronasikrede celle i den treetagers stilladsopstilling, der gør det ud for tilskuerpladser i en lagerhal på havnen i Aarhus. Herfra kan man se ned på fem forskellige udgaver af kvinden, som går rundt i lejligheden. Samtidig. Alle fem klædt i sort. Ens, men alligevel forskellige.

Én udgave af kvinden laver apatisk mad i køkkenet, mens en anden sidder på hug ved håndvasken i badeværelset og overvejer at skære pulsårerne op.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere