0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansk spildesigner udforsker sin egen depression. Men kan man overhovedet kalde det et spil?

Spiludvikler og illustrator Ida Hartmann har lavet en næsten ikke spilbar interaktiv grafisk novelle om sin egen ungdoms ensomme sommerdepression. Og det gør ondt på den helt rigtige klaustrofobiske måde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Depressionen er flyttet ind som den eneste reelle samtalepartner. En roomie hovedpersonen må holde ud til den med tiden flytter ud igen.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De fleste vil kunne genkalde sig den fysiske følelse af en uendelig varm dansk sommer.

En af den slags somre, hvor varmen synes at sætte tiden i stå. Sådan en sommer, hvor bukserne klæber sig fast til indersiden af benene, og tropenætterne gør det umuligt at finde ro med vores alt for varme danske dyner i soveværelser uden aircondition.

Det er den omklamrende kulisse for det nye danske spil ’Stilstand’. Den hidtil varmeste sommer i en lille lejlighed i Københavns Nordvestkvarter, hvor en ung kvinde er ved at drukne i et mørkt hav af angst, depression og ensomhed.

Det er spildesigner Ida Hartmann, der sammen med danske Niila Games har skabt en mærkelig bastard mellem en grafisk novelle, interaktiv historiefortælling og det, man i spilverdenen nok ville kalde en walking simulator. En type spil, hvor det egentlig er begrænset, hvor meget spilleren reelt gør, og man må bare drive historien fremad. Der er sjældent en såkaldt fail state – altså mulighed for at fejle spillet eller dø. Det er der heller ikke i ’Stilstand’. Her undslipper man aldrig trøstesløsheden, men må blot igennem den.

Som spiller er man en ung kvinde, der bor alene i sin lejlighed, dog sammen med sin ensomhed og angst, der har manifesteret sig i en slags sort spøgelse. Ikke som en fjende eller en ubehagelig skurk, men blot som en stille og roligt livskommenterende ledsager. Man gennemlever en tegneserie fortalt i klassiske ruder, hvor den unge kvinde sms’er med venner, tager i byen og på date. Alt imens hun i virkeligheden ikke har lyst til noget af det, fordi hun er fanget i en ond spiral af ungdommelig frygt for ikke at slå til.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts