0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

John Kørners supermarkedskunst er blevet til en lokkende udstilling

John Kørner er i vanlig god form. Med knald på farverne og i mindre formater løfter han sin pegepind mod den globale handels overflod.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
John Kørner og Galleri Bo Bjerggaard
Foto: John Kørner og Galleri Bo Bjerggaard
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er jo unægtelig et globaliseringens problem, at der transporteres vandmeloner rundt på kloden, for at vi i supermarkeder skal kunne putte dem i indkøbsvognen og trille dem hjem i det lille rækkehus. Og at gummiskoene indgår i en lignende global vandring fra design til produktion til forbruger, inden du tager dem på ...

Det er det tema, John Kørner i sin nye sjove og ekstremt farvemættede og lokkende udstilling har malet sig ind i. De nye malerier ved, at de er mindst lige så lokkende som farverige sneakers eller indpakningen af et marcipanbrød, og de flotte lokaler hos Galleri Bo Bjerggaard er i udstillingen omdannet til et lille luksuriøst supermarked, hvor malerierne hænger i loftet som skiltene i supermarkedet, hvor køleskabene er bygget ind i væggene, og hvor skulpturer – de sædvanlige æggeproblemer og nye keramiske Axel Salto-lignende græskarfigurer – står som masseproducerede objekter i vitriner uden glas.

Her findes også udstillingens relationelle greb som endnu en fælde, man kan lokkes i: guldkarameller og små marcipanbrød ad libitum. Fyld lommerne, men få dårlig samvittighed over de vanvittige mængder af californiske mandler, der er proppet ind i marcipanen. Dette overforbrug og den luksus er sjovt gengivet i Kørners værker, hvor gummiskoene og vandmelonerne sejler tværs over stramme vande og direkte ind i lige så stramt gengivne supermarkeder.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce