0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

3 hjerter: Balancen på ny udstilling tipper hele vejen over mod museumsshoppen

Keramik er hot! Ja, ja, men kommer der nødvendigvis god kunst ud af ovnen? En ny udstilling om krukker i kunsten overbeviser ikke helt vores udsendte anmelder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
David Stjernholm
Foto: David Stjernholm

Der er brun tekstil på alle vægge og jord fra Gl Holtegaards gårdsplads på gulvene. Og så er der livsstilskorrekte og lækre designer-krukker for alle pengene. Både i udstillingen og i museumsshoppen. Er det god kunst? Her Karl Monies' krukker. Den i midten sprayet med reflekterende maling som lyser op hvis du blitzer på den.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det fedeste ved udstillingen ’Fed Ler’ på Gl. Holtegaard er, at man har gravet en masse jord op fra pladsen foran kunsthallens gamle barokpalæ og smidt det på gulvet inde i salene.

Eller nej, det fede ved det er, at der i 2011 var en lignende keramikudstilling på Gl. Holtegaard, hvor kunstner Clare Twomey lagde en masse porcelænstallerkener i jorden på selvsamme plads. Potteskår fra det værk indgår nu i den jord, der udgør udstillingens ellers lidt overrumplende scenografi som en slags institutionens egen arkæologiske kunst-kompost. Det er det nærmeste, udstillingen kommer på en direkte konceptuel strategi. Og så er det ikke engang et kunstværk, men udstillingsdesign.

Udstillingen er nemlig først og fremmest optaget af keramik og porcelæn som et materielt og spirituelt anliggende. Det der med naturen, du ved. Tilbage til den. Hænderne i jorden. Autenticiteten, ikke. Det – tør man sige det – antropocæne...

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce