0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Publikum faldt fra. Og fra: Stor streaming-satsning blev kvalt af dårlig lyd og et sløjt take på Herman Bang

Næsten et år efter den første nedlukning kunne man i weekenden se både et dansk og et udenlandsk eksempel på teater i en coronatid. Men hverken ’Tine’ på Aalborg Teater eller ’Idioten’ på Dramaten overbeviste om, at teatret kan få et meningsfuldt digitalt liv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Allan Toft
Pr-foto: Allan Toft

Line Nørholt i hovedrollen i den norske instruktør Runar Hodnes version af Herman Bangs roman 'Tine', som skulle streames hjemmefra.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Gør, som om I faktisk var her«, sagde Aalborg Teaters chefdramaturg i optakten i weekenden til den første store direkte onlinepremiere i dansk sammenhæng – som om skærmen blot var en lille detalje.

For spørger man teatrene selv, så er teater i den grad noget, man under corona kan nyde hjemmefra.

Optaktstalen føltes public service-agtigt samlende på den gamle og trygge måde, og denne fælles følelse var uden tvivl det bedste ved hele iscenesættelsen af ’Tine’, Herman Bangs roman fra 1889.

Et tal i venstre hjørne af skærmen afslørede løbende, hvor mange der streamede med – 3.000 var der hurtigt, og da forestillingen begyndte, var det 12.000 – langt flere, må man formode, end der ellers ville komme til at se stykket på en hel sæson. Da tallet i løbet af forestillingen faldt til 7.000, så jeg 5.000 mennesker forlade teatret for mit indre blik …

Teatrene har haft et års tid til at definere, hvordan scenekunsten kan se ud i et digitalt format, og det helt store spørgsmål nu er ikke bare, hvordan det er at se teater hjemme i stuen, men hvordan en så analog kunstform som teatret eventuelt kan udvikle sig og føres ind i en forandret virkelighed, uden at det holder op med at være teater.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere