0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Benoit Tessier/Ritzau Scanpix
Foto: Benoit Tessier/Ritzau Scanpix

Den dufter vidunderligt. Men kig lige på flakonen. Chanel No. 5. er et designikon

I dette forår er det 100 år siden, at Coco Chanel præsenterede parfumen Chanel No. 5. Med den tunge parfume inspirerede hun andre designere til også at tænke i dufte. Men Chanel var allerede flere alen foran sine konkurrenter – hun solgte nemlig parfumen i en lille flakon, der er et designhistorisk mesterstykke.

FOR ABONNENTER

Det er nok Hollywood-stjernen Marilyn Monroes begejstring for Chanel No. 5, som de fleste forbinder med den franske parfume. Hun sov ikke i andet, fortalte hun pressen i begyndelsen af 1950’erne, og så kunne man selv få lov at forestille sig, hvordan hun gik nøgen – og velduftende – i seng hver aften.

Her i foråret er det 100 år siden, at modeskaberen Coco Chanel (1883-1971) lancerede sin parfume, der fik navnet No. 5, fordi hun fik parfumemageren Ernest Beaux til at fremstille en hel stribe dufte, som hun kunne vælge imellem.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

For abonnenter

Annonce