0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

2 hjerter: Radio Louds lydfortællinger føles som at sidde fast i en elevator

Med satsningerne ’Sceneløs’ af Mungo Park og Radio Loud samt den digitale teaterkanal Revolver Play er vi (stadig) ikke kommet nærmere et svar på, hvordan teatret kan fungere uden scenen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mikkel Russel
Foto: Mikkel Russel

Et afsnit i lydfortællingerne 'Sceneløs' handler om en ung kvinde, der bliver besat efter et møde med en shaman i Havanna.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Udsigten til at skulle tune ind på Radio Loud for at komme i teatret lød på forhånd som en drøm, man gerne ville vågne fra. På den anden side er der jo så lidt at komme efter lige nu, at jeg har været lige ved at rejse land og rige rundt i håbet om at finde en overset lydvandring, der bare kunne holde teaterhjertet nogenlunde bankende, inden det går helt i stå.

Derfor var der sådan set også alt at vinde med Louds satsning ’Sceneløs’, der er blevet til i et samarbejde med Mungo Park, og som de selv kalder for »vildt, voldsomt og velproduceret«.

Gode intentioner fra ende til anden. Det er ikke let for nogen lige nu.

Og radioteater er jo ingen ny opfindelse, men bygger på en stolt tradition, der begynder med oprettelsen af Statsradiofonien i 1925 – indtil Danmarks Radio lukkede og slukkede for dramaet i 2019 på et tidspunkt, hvor podcast og lyd ellers var, hvad alle ville have.

Så måske var det ironisk nok alligevel den nye dab-kanal for unge, der skulle genoplive den gamle kunstart og få generation z til at sidde klar ved højtaleren, sådan som deres oldeforældre engang havde siddet klar til Soya eller Branner. Eller næsten endnu mere utopisk: høre teater på farten. Unge mennesker i gaderne med teater i ørerne ...

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter